Zbuntowane oko
Marcin Giżycki
mgizycki@hotmail.comPolsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205
Abstrakt
Oko fascynuje artystów, pisarzy i filmowców od dawna. Najczęściej jednak i w literaturze, i w kinie pojawia się w szokującym kontekście – jest wyłupiane, oślepiane itp. Autor zastanawia się nad tym fenomenem, ale skupia się na dwóch filmach, które nie epatują okrucieństwem: Filmie Samuela Becketta i Alana Schneidera z 1965 r. i Klatce Sidneya Petersona z 1947 r. Oba filmy trwają dwadzieścia kilka minut i są nieme, ale łączy je też to, że można je interpretować, jako opowieści o rozdwojeniu jaźni.
Słowa kluczowe:
oko, Beckett, PetersonBibliografia
Bataille, G. (1991). Historia oka i inne historie (tłum. T. Komendant, W. Gilewski i I. Kania). Kraków: Oficyna Literacka.
Google Scholar
Beckett, S. (1969). Film: A Film Script. New York: Grove/Atlantic, Incorporated.
Google Scholar
Deleuze, G. (2008). Kino. 1. Obraz ruch (tłum. J. Margański). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Desjarlais, R. (2018). The Blind Man: A Phantasmography. New York: Fordham University Press.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv75d9w3
Google Scholar
Gross, E. (2018, 27 lutego). Janet Leigh Reflects on That Famous ‘Psycho’ Shower Scene In a Recovered Interview. Woman’s World. https://www.womansworld.com/posts/entertainment/janet-leigh-psycho-154863
Google Scholar
Kaplan, J. A. (2000). Remedios Varo: Unexpected Journeys, New York-London: Abbeville Press Publishers.
Google Scholar
Koschany, R. (2018). Fenomenologia obrazów filmowych. Wideoesej jako krytyka tematyczna i sztuka interpretacji. Kwartalnik Filmowy, 104, ss. 24-34.
Google Scholar
Paraskeva, A. (2017). Samuel Beckett and Cinema. London – Oxford – New York – New Delhi – Sydney: Blomsbury.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781474219280
Google Scholar
Perlmutter, R. (1977). Beckett’s Film and Beckett and Film. Journal of Modern Literature, 1, ss. 83-94.
Google Scholar
Renan, S. (1967). An Introduction to the American Underground Film. New York: P. Dutton.
Google Scholar
Sitney, P. A. (1974). Visionary Film: The American Avant-Garde. New York: Oxford University Press.
Google Scholar
Peterson, S. (1980). The Dark of the Screen. New York: New York University Press.
Google Scholar
Swoboda, T. (2010). Historie oka. Bataille, Leiris, Artaud, Blanchot. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckimgizycki@hotmail.com
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Opublikował m.in.: Nie tylko Disney – rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu wieku (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 305PDF downloads: 238
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Marcin Giżycki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, „Złoty wiek” – arcydzieło prowokacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Marcin Giżycki, Dlaczego nie lubię reklam w kinie , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Marcin Giżycki, … Zostały tylko fotosy. Nieistniejące filmy Cindy Sherman , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Marcin Giżycki, Zemsta Jokera i pasożytów , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Marcin Giżycki, Smartfon – tryumf Eisensteina , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Król(owa) kampu , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Marcin Giżycki, Kalendarium życia i twórczości Zenona Wasilewskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Marcin Giżycki, Czy artyście wolno być przestępcą? Kilka pytań bez odpowiedzi , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Marcin Giżycki, „Europa” odnaleziona , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Marcin Giżycki, Tamara Sorbian-Kasprzycka, 1952-2020. Pożegnanie , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja