Tucker i inni

Marcin Giżycki

mgizycki@hotmail.com
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205

Abstrakt

Artykuł stanowi przypomnienie innowatorów i wynalazców, którzy przegrali walkę z wielkimi korporacjami. Autor skupia się na dwóch takich przypadkach: Edwinie Howardzie Armstrongu – wynalazcy superheterodyny i odkrywcy możliwości nadawania programów radiowych na falach FM, oraz Prestonie Thomasie Tuckerze konstruktorze nowatorskiego samochodu, o którym Francis Ford Coppola zrobił film Tucker – konstruktor marzeń (1988). Podobny los spotkał też Barthélemy’ego Thimonniera – wynalazcę maszyny do szycia, a nawet kilku pionierów kina, którzy nie zdążyli w porę opatentować swoich wynalazków, m.in. Louis Aimé Augustina Le Prince’a.


Słowa kluczowe:

radio, telewizja, samochód, Edwin Howard Armstrong, kinematograf, Francis Ford Coppola, Preston Thomas Tucker

Cowie, P. (1989). Coppola, London: A. Deutsch.
  Google Scholar

Decherney, P. (2013). Hollywood’s Copyright Wars: From Edison to the Internet. New York: Columbia University Press.
  Google Scholar

Howells, R. (2006). Louis Le Prince: The Body of Evidence. Screen, 2, ss. 179-200.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/hjl015   Google Scholar

Lehto, S. (2016). Preston Tucker and His Battle to Build the Car of Tomorrow. Chicago: Chicago Review Press.
  Google Scholar

Lem, S. (1974). Kuno Mlatje: „Odys z Itaki”. W: S. Lem, Doskonała próżnia. Wielkość urojona (ss. 89-96). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  Google Scholar

Lessing, L. (2005). Free Culture: How Big Media Uses Technology and the Law to Lock Down Culture and Control Creativity. New York: The Pinguin Press.
  Google Scholar

Pearson, C. T. (1960). The Indomitable Tin Goose: The True Story of Preston Tucker and His Car. New York: Abelard-Schuman.
  Google Scholar

Rossell, D. (1998). Leaving Pictures: The Origins of the Movies. New York: State University of New York Press.
  Google Scholar

Shah, I. (2019). Man With a Movie Camera. History Today, 1, ss. 18-20.
  Google Scholar

Sutherland, A. T. (1983). The Yorkshire Pioneers. W: J. L. Fell (red.), Film Before Griffith (ss. 92-95). Berkley – Los Angeles – London: University of California Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-08-26

Cited By / Share

Giżycki, M. (2020) „Tucker i inni”, Kwartalnik Filmowy, (110), s. 205–212. doi: 10.36744/kf.361.

Autorzy

Marcin Giżycki 
mgizycki@hotmail.com
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Opublikował m.in.: Nie tylko Disney – rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu wieku (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 287
PDF downloads: 196


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.