Artysta w domu strachów. Jeremy Blake i Winchester Mystery House

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (Polska)

Abstrakt

W tym roku mija dziesiąta rocznica śmierci pary nowojorskich artystów – Jeremy’ego Blake’a i Theresy Duncan, którzy popełnili samobójstwa w odstępie tygodnia w lipcu 2007 r. Ona miała w dorobku dobrze przyjęty film animowany. On był wschodzącą gwiazdą video artu, a najważniejszym jego dziełem była trylogia Winchester, inspirowana tajemniczym Winchester Mystery House w San Jose w Kalifornii, a także życiem jego twórczyni Sarah Winchester, dziedziczki fortuny producentów karabinu znanego z westernów. Wedle legendy pani Winchester budowała ów dom w celu udobruchania duchów Indian zabitych winchesterami podczas podboju Dzikiego Zachodu. Mimo sukcesów Blake i jego partnerka również zaczęli popadać w paranoję, ale ich sztuka nie stała się domem, w którym znaleźliby schronienie od złych mocy.


Słowa kluczowe:

Jeremy Blake, Theresa Dun­can, video art

Blake, J. Plates: Winchester. W: B. Weil, M. Schwarzer, J. Blake. Jeremy Blake Winchester, katalog wystawy w San Francisco Museum of Modern Art. San Francisco 2005.
  Google Scholar

Fleming, M. “Van Sant, Ellis team up”. Daily Variety 8 (2009).
  Google Scholar

Gus van Sant and Bret Easton Ellis join forces on film. The Guardian 15.10.2009
  Google Scholar

Ignoffo, M. J. Captive of the Labyrinth: Sarah L. Winchester, Heiress to the Rifle Fortune. Columbia, 2010.
  Google Scholar

Monk, Ph. Spirit Hunter: The Haunting of American Culture by Myths of Violence: Speculations on Jeremy Blake's Winchester Trilogy. Toronto, 2005.
  Google Scholar

Schwarzer, M. How the West Was Won. W: B. Weil, M. Schwarzer, J. Blake. Jeremy Blake Winchester, katalog wystawy w San Francisco Museum of Modern Art. San Francisco 2005.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2017-06-30

Cited By / Share

Giżycki, M. (2017) „Artysta w domu strachów. Jeremy Blake i Winchester Mystery House”, Kwartalnik Filmowy, (97-98), s. 313–320. doi: 10.36744/kf.2129.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Aka­demii Technik Komputerowych w Warszawie. Opub­likował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 66
PDF downloads: 31


Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.