Tucker i inni
Marcin Giżycki
mgizycki@hotmail.comPolsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205
Abstrakt
Artykuł stanowi przypomnienie innowatorów i wynalazców, którzy przegrali walkę z wielkimi korporacjami. Autor skupia się na dwóch takich przypadkach: Edwinie Howardzie Armstrongu – wynalazcy superheterodyny i odkrywcy możliwości nadawania programów radiowych na falach FM, oraz Prestonie Thomasie Tuckerze – konstruktorze nowatorskiego samochodu, o którym Francis Ford Coppola zrobił film Tucker – konstruktor marzeń (1988). Podobny los spotkał też Barthélemy’ego Thimonniera – wynalazcę maszyny do szycia, a nawet kilku pionierów kina, którzy nie zdążyli w porę opatentować swoich wynalazków, m.in. Louis Aimé Augustina Le Prince’a.
Słowa kluczowe:
radio, telewizja, samochód, Edwin Howard Armstrong, kinematograf, Francis Ford Coppola, Preston Thomas TuckerBibliografia
Cowie, P. (1989). Coppola, London: A. Deutsch.
Google Scholar
Decherney, P. (2013). Hollywood’s Copyright Wars: From Edison to the Internet. New York: Columbia University Press.
Google Scholar
Howells, R. (2006). Louis Le Prince: The Body of Evidence. Screen, 2, ss. 179-200.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/hjl015
Google Scholar
Lehto, S. (2016). Preston Tucker and His Battle to Build the Car of Tomorrow. Chicago: Chicago Review Press.
Google Scholar
Lem, S. (1974). Kuno Mlatje: „Odys z Itaki”. W: S. Lem, Doskonała próżnia. Wielkość urojona (ss. 89-96). Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Lessing, L. (2005). Free Culture: How Big Media Uses Technology and the Law to Lock Down Culture and Control Creativity. New York: The Pinguin Press.
Google Scholar
Pearson, C. T. (1960). The Indomitable Tin Goose: The True Story of Preston Tucker and His Car. New York: Abelard-Schuman.
Google Scholar
Rossell, D. (1998). Leaving Pictures: The Origins of the Movies. New York: State University of New York Press.
Google Scholar
Shah, I. (2019). Man With a Movie Camera. History Today, 1, ss. 18-20.
Google Scholar
Sutherland, A. T. (1983). The Yorkshire Pioneers. W: J. L. Fell (red.), Film Before Griffith (ss. 92-95). Berkley – Los Angeles – London: University of California Press.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckimgizycki@hotmail.com
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Opublikował m.in.: Nie tylko Disney – rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? Szkice o postmodernizmie, sztuce współczesnej i końcu wieku (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 265PDF downloads: 195
Licencja
Prawa autorskie (c) 2020 Marcin Giżycki
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Hedy i George – muzyka, kino, skandale i torpedy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Marcin Giżycki, Z okazji jubileuszu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Ostatnia wieczerza Judy Chicago , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Orkiestra sierżanta Pieprza w żółtej łodzi podwodnej. O płycie i filmie, które zmieniły popkulturę , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Marcin Giżycki, Niedoszłe arcydzieło, które odmieniło kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Marcin Giżycki, Czy kino efektów specjalnych stworzyło Donalda Trumpa? , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Marcin Giżycki, Pułapka Morela albo kinematograf nieśmiertelności , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Marcin Giżycki, Artysta w domu strachów. Jeremy Blake i Winchester Mystery House , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Marcin Giżycki, Zegarmistrzowie, automata i kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr