Prawdziwie bezkompromisowe kino

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Nakładem brytyjskiej firmy Lux we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie i Polskim Wydawnictwem Audiowizualnym została niedawno wydana długo oczekiwana płyta DVD z trzema niskobudżetowymi filmami Stefana i Franciszki Themersonów (zrealizowanymi w latach 30. i 40. XX w.). Pięćdziesiąt lat temu Stefan Themerson opublikował esej, w którym wyraził opinię, że brak pieniędzy nie powinien powstrzymywać filmowców od robienia filmów. Dzisiaj, w erze kamer cyfrowych i komputerów, robienie filmów o niskim budżecie jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jest jednak i mniej optymistyczna strona tej sytuacji: jeśli jeszcze się to nie dzieje, to prawdopodobnie już wkrótce zostaniemy zalani falą produkcji, których twórcy nie grzeszą talentem, a dodatkowo mają do dyspozycji doskonałe narzędzie do dystrybucji, jakim jest Internet.



Słowa kluczowe:

Themersonowie, Lux, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-03-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2008) „Prawdziwie bezkompromisowe kino”, Kwartalnik Filmowy, (61), s. 200–202. doi: 10.36744/kf.3286.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Is­land School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowa­nym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recep­cja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 125
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2024 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.