Prawdziwie bezkompromisowe kino
Abstrakt
Nakładem brytyjskiej firmy Lux we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie i Polskim Wydawnictwem Audiowizualnym została niedawno wydana długo oczekiwana płyta DVD z trzema niskobudżetowymi filmami Stefana i Franciszki Themersonów (zrealizowanymi w latach 30. i 40. XX w.). Pięćdziesiąt lat temu Stefan Themerson opublikował esej, w którym wyraził opinię, że brak pieniędzy nie powinien powstrzymywać filmowców od robienia filmów. Dzisiaj, w erze kamer cyfrowych i komputerów, robienie filmów o niskim budżecie jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Jest jednak i mniej optymistyczna strona tej sytuacji: jeśli jeszcze się to nie dzieje, to prawdopodobnie już wkrótce zostaniemy zalani falą produkcji, których twórcy nie grzeszą talentem, a dodatkowo mają do dyspozycji doskonałe narzędzie do dystrybucji, jakim jest Internet.
Słowa kluczowe:
Themersonowie, Lux, Centrum Sztuki Współczesnej w WarszawieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 125PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Blaski i cienie animacji w Bohemii , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Marcin Giżycki, Pożegnanie trzeciej awangardy , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Marcin Giżycki, Włodzimierz Iljicz King Kong , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Marcin Giżycki, Ostatnia wieczerza Judy Chicago , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Patrick Bokanowski – enigma obrazów , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Marcin Giżycki, Partia szachów z Ojcem. Jerzy Giżycki (1919-2009) , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marcin Giżycki, Czy kino efektów specjalnych stworzyło Donalda Trumpa? , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Marcin Giżycki, Kino rozszerzone po trzydziestu latach , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Marcin Giżycki, Trzech artystów światła i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka
- Marcin Giżycki, Kino osobne Andrzeja Pawłowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś