Patrick Bokanowski – enigma obrazów

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Giżycki prezentuje sylwetkę Patricka Bokanowskiego – jednego z najbardziej enigmatycznych wielkich reżyserów współczesnego kina. Bokanowski kreuje wizje, ale broni się przed określeniem, że tworzy fantastyczne światy. Szuka sposobów przełamania niedostatków narzędzia (aparatu fotograficznego, kamery), stosuje wielokrotną ekspozycję, filmuje pod światło, zakłóca perspektywę, buduje skomplikowane modele, zatrzymuje ruch, łączy aktora z animacją, rysunkiem, grafiką. Dzięki skomplikowanym procesom kopiowania optycznego manipuluje kolorem, nadaje obrazom fakturę. Bokanowski swoimi filmami składa hołd kinu niememu, które traktuje jako niedokończony projekt przerwany nagłym wprowadzeniem dźwięku. Reżyser pokazuje, ile niewyeksploatowanego potencjału wizualnego tkwi w filmie pozbawionym dialogów, jak bogata i otwarta na interpretacje może być narracja oderwana od słowa.


Słowa kluczowe:

Patrick Bokanowski, kino nieme, film eksperymentalny

Bokanowski Patrick, A Letter Concerning ‘L’Ange’, „Afterimage” 1987, nr 13, s. 73.
  Google Scholar

MacDonald Scott, A Critical Cinema 3: Interviews with independent Filmmakers, Berkeley 1998, s. 164, 264, 267, 271.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520919389   Google Scholar

Rybczyński Zbigniew, Traktat o obrazie, Poznań 2009.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-12-31


Giżycki, M. (2010) „Patrick Bokanowski – enigma obrazów”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), s. 318–322. doi: 10.36744/kf.3036.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Ko­niec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ru­chów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjedno­czonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 74
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.