Pożegnanie trzeciej awangardy
Abstrakt
Wraz ze śmiercią w 2011 roku trzech wybitnych przedstawicieli New Amerikan Cinema – Jordana Belsona, George’a Kuchara (którzy notabene zmarli tego samego dnia) i Roberta Breera – odchodzi powoli do historii całe zjawisko amerykańskiego undergroundu filmowego. Fenomen tego ruchu polegał na tym, że to niezwykle prywatne kino, skromne w używanych środkach, przybierające często formę osobistych zapisków, dzienników, potrafiło zdobyć swoją własną publiczność, wytworzyć sporą literaturę na swój temat, a nawet zainspirować takich twórców, jak David Lynch, John Waters czy Gus Van Sant.
Słowa kluczowe:
New American Cinema, kino awangardowe, kino amerykańskieBibliografia
Adams Sitney P., Visionary Film: The American Avant-Garde 1943-2000, Oxford – New York 2002, s. 160.
Google Scholar
Giżycki Marcin, „Kino odwróconego czasu”, „Kwartalnik Filmowy” 2009, nr 66.
Google Scholar
Renan Sheldon, An Introduction to the American Underground Film, New York 1967.
Google Scholar
Vitello Paul, George Kuchar, Underground Filmmaker, Dies at 69, „The New York Times”, 8.11.2011, http://www.nytimes.com/2011/09/08/movies/george-kuchar-underground-filmmaker-dies-at-69.html.
Google Scholar
Youngblood Gene, Expanded Cinema, New York 1970, s. 157.
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 137PDF downloads: 13
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, „Europa” odnaleziona , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Marcin Giżycki, Zbuntowane oko , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Marcin Giżycki, Tako rzecze artysta , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Marcin Giżycki, Déjà vu , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Marcin Giżycki, Konstrukcja – reprodukcja. Grafika, fotografia i film w konstruktywizmie polskim , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Marcin Giżycki, Motol Blues , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Marcin Giżycki, Animowany dokument. Nowy gatunek czy chwyt marketingowy? , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Marcin Giżycki, Orkiestra sierżanta Pieprza w żółtej łodzi podwodnej. O płycie i filmie, które zmieniły popkulturę , Kwartalnik Filmowy: Nr 99 (2017): Triki, numery specjalne, atrakcje
- Marcin Giżycki, Hedy i George – muzyka, kino, skandale i torpedy , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Marcin Giżycki, Utracony wymiar , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu