Kobiety u Mizoguchiego. Autor wobec przemian kultury
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest wczesnej twórczości Kenji Mizoguchiego z lat 30., kiedy to kształtował się własny, oryginalny styl artysty, realizujący się nie tylko w warstwie fabularnej, ale przede wszystkim w sposobie wykorzystania środków specyficznie filmowych. Powstały wówczas między innymi filmy takie, jak Białe nici wodospadu (White Threads of the Waterfall, 1933) Osen - papierowy ptak (The Downfall, 1935), Czerwone maki (The Field Poppy, 1935), Elegia Naniwy (Naniwa Elegy, 1936) Siostry z Gionu (Sisters of the Gion, 1936), Opowieść o późnych chryzantemach (The Story of the Late Chrysanthemums, 1939). Autor zwraca uwagę na kilka powiązanych ze sobą kwestii, które znalazły odzwierciedlenie w tematyce jego filmów: obraz przemian kulturowych i obyczajowych wynikających z procesu modernizacji, próbę przedstawienia sprzeczności między tradycją a nowoczesnością oraz refleksję nad rolą i pozycją kobiet w społeczeństwie patriarchalnym, a co za tym idzie - krytykę owego modelu. Loska Wskazuje także na związek między autorskim stylem Mizoguchiego a konwencjami gatunkowymi oraz schematami narracyjnymi wykorzystywanymi w jego filmach. Autora interesuje zarówno wpływ tradycyjnej estetyki japońskiej, jak i współczesnych dzieł literackich i scenicznych, z mniejszym lub większym powodzeniem przenoszonych na ekran.
Słowa kluczowe:
kino japońskie, Kenji Mizoguchi, kobietyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Loskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor UJ; zajmuje się kulturą popularną, postmodernizmem, literaturą współczesną i kinem gatunków. Autor m.in. Dziedzictwa McLuhana. Miedzy nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Encyklopedii filmu Sciencefiction (2004), Tożsamości i mediów (2006) oraz licznych artykułów i haseł encyklopedycznych. Współautor (z Andrzejem Pitrusem) książek: 100 filmów Sciencefiction (2000) i David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003). Redaktor prac zbiorowych (Kino gatunków: wczoraj i dziś oraz Wokół kina gatunków).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Krzysztof Loska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krzysztof Loska, Pamięć, performans i afekty – temat ludobójstwa w filmach Joshui Oppenheimera , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Krzysztof Loska, „Choroba tropikalna”, czyli o ludziach, zwierzętach i duchach w filmie Apichatponga Weerasethakula , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Krzysztof Loska, Apichatpong Weerasethakul – o polityce i widmach , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Krzysztof Loska, Podróż do Nowego Świata. Filmowa fikcja etnograficzna w perspektywie postkolonialnej , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Krzysztof Loska, Architektura i japoński kolonializm – filmowy obraz przestrzeni miejskiej w okupowanym Seulu , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Krzysztof Loska, Z punktu widzenia ludności rdzennej – film jako narzędzie dekolonizacji w Kanadzie , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Krzysztof Loska, Historie polskich emigrantów w kinie europejskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Krzysztof Loska, Życie w cieniu elektrowni atomowej (Fukushima – dziesięć lat później) , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Krzysztof Loska, Oscar Micheaux i początki kina afroamerykańskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Krzysztof Loska, Współczesny horror w przebraniu kina „found footage” , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy