Kobiety u Mizoguchiego. Autor wobec przemian kultury

Krzysztof Loska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest wczesnej twórczości Kenji Mizoguchiego z lat 30., kiedy to kształtował się własny, oryginalny styl artysty, realizujący się nie tylko w warstwie fabularnej, ale przede wszystkim w sposobie wykorzystania środków specyficznie filmowych. Powstały wówczas między innymi filmy takie, jak Białe nici wodospadu (White Threads of the Waterfall, 1933) Osen - papierowy ptak (The Downfall, 1935), Czerwone maki (The Field Poppy, 1935), Elegia Naniwy (Naniwa Elegy, 1936) Siostry z Gionu (Sisters of the Gion, 1936), Opowieść o późnych chryzantemach (The Story of the Late Chrysanthemums, 1939). Autor zwraca uwagę na kilka powiązanych ze sobą kwestii, które znalazły odzwierciedlenie w tematyce jego filmów: obraz przemian kulturowych i obyczajowych wynikających z procesu modernizacji, próbę przedstawienia sprzeczności między tradycją a nowoczesnością oraz refleksję nad rolą i pozycją kobiet w społeczeństwie patriarchalnym, a co za tym idzie - krytykę owego modelu. Loska Wskazuje także na związek między autorskim stylem Mizoguchiego a konwencjami gatunkowymi oraz schematami narracyjnymi wykorzystywanymi w jego filmach. Autora interesuje zarówno wpływ tradycyjnej estetyki japońskiej, jak i współczesnych dzieł literackich i scenicznych, z mniejszym lub większym powodzeniem przenoszonych na ekran.



Słowa kluczowe:

kino japońskie, Kenji Mizoguchi, kobiety

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-12-31

Cited By / Share

Loska, K. (2007) „Kobiety u Mizoguchiego. Autor wobec przemian kultury”, Kwartalnik Filmowy, (60), s. 132–144. doi: 10.36744/kf.3298.

Autorzy

Krzysztof Loska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor UJ; zajmuje się kulturą popularną, postmodernizmem, litera­turą współczesną i kinem gatunków. Autor m.in. Dziedzictwa McLuhana. Miedzy nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Encyklopedii filmu Sciencefiction (2004), Tożsamości i mediów (2006) oraz licznych artykułów i haseł encyklopedycz­nych. Współautor (z Andrzejem Pitrusem) książek: 100 filmów Sciencefiction (2000) i David Cronen­berg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003). Reda­ktor prac zbiorowych (Kino gatunków: wczoraj i dziś oraz Wokół kina gatunków).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Krzysztof Loska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 > >>