Kobiety u Mizoguchiego. Autor wobec przemian kultury
Abstrakt
Artykuł poświęcony jest wczesnej twórczości Kenji Mizoguchiego z lat 30., kiedy to kształtował się własny, oryginalny styl artysty, realizujący się nie tylko w warstwie fabularnej, ale przede wszystkim w sposobie wykorzystania środków specyficznie filmowych. Powstały wówczas między innymi filmy takie, jak Białe nici wodospadu (White Threads of the Waterfall, 1933) Osen - papierowy ptak (The Downfall, 1935), Czerwone maki (The Field Poppy, 1935), Elegia Naniwy (Naniwa Elegy, 1936) Siostry z Gionu (Sisters of the Gion, 1936), Opowieść o późnych chryzantemach (The Story of the Late Chrysanthemums, 1939). Autor zwraca uwagę na kilka powiązanych ze sobą kwestii, które znalazły odzwierciedlenie w tematyce jego filmów: obraz przemian kulturowych i obyczajowych wynikających z procesu modernizacji, próbę przedstawienia sprzeczności między tradycją a nowoczesnością oraz refleksję nad rolą i pozycją kobiet w społeczeństwie patriarchalnym, a co za tym idzie - krytykę owego modelu. Loska Wskazuje także na związek między autorskim stylem Mizoguchiego a konwencjami gatunkowymi oraz schematami narracyjnymi wykorzystywanymi w jego filmach. Autora interesuje zarówno wpływ tradycyjnej estetyki japońskiej, jak i współczesnych dzieł literackich i scenicznych, z mniejszym lub większym powodzeniem przenoszonych na ekran.
Słowa kluczowe:
kino japońskie, Kenji Mizoguchi, kobietyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Loskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor UJ; zajmuje się kulturą popularną, postmodernizmem, literaturą współczesną i kinem gatunków. Autor m.in. Dziedzictwa McLuhana. Miedzy nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Encyklopedii filmu Sciencefiction (2004), Tożsamości i mediów (2006) oraz licznych artykułów i haseł encyklopedycznych. Współautor (z Andrzejem Pitrusem) książek: 100 filmów Sciencefiction (2000) i David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003). Redaktor prac zbiorowych (Kino gatunków: wczoraj i dziś oraz Wokół kina gatunków).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Krzysztof Loska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krzysztof Loska, Setka albo moje życie z „Kwartalnikiem” , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Krzysztof Loska, Piętno przeszłości albo tożsamość traumatyczna w „Adoracji” Atoma Egoyana , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Krzysztof Loska, Prostota i naturalność. Przestrzeń prywatna i przestrzeń publiczna w filmach Mizoguchiego i Ozu , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Krzysztof Loska, Tożsamość narodowa i nacjonalizm w kinie japońskim do 1945 roku , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Krzysztof Loska, Tożsamość traumatyczna w japońskich filmach o bombie atomowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Krzysztof Loska, Komizm w filmach Alfreda Hitchcocka , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Krzysztof Loska, „Benshi” jako współautor filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)