Eksperymenty z tożsamością w kinie queer

Małgorzata Radkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Kino queer jest obszarem negocjacji sposobów reprezentowania nienormatywnych tożsamości seksualnych i genderowych za pomocą eksperymentów z narracją i środkami filmowego wyrazu. Analiza wybranych filmów pozwala pokazać, czym charakteryzują się postawy poszczególnych twórców wobec queer i jak przekładają się one na narracyjne oraz stylistyczne rozwiązania. Poetyka New Queer Cinema, określana mianem „Homo-Pomo”, zawierająca w nazwie homoseksualizm i postmodernizm, jest tylko jedną z możliwych opcji. Jej inwarianty widoczne są już w twórczości Dereka Jarmana, uznanego za głównego przedstawiciela tego nurtu, ale niedającego się zamknąć – jako „artysta queerowy” – w jednym schemacie twórczym. Dla Isaaca Juliena najważniejsze było włączenie do problematyki queer kwestii związanych z rasowością i wielokulturowością, pozwalających na wieloaspektową reprezentację i reinterpretację zjawiska „czarnej queerowości”. Innym ujęciem tożsamości queer jest kwestia transgenderowości, która powraca w filmie Kimberly Peirce odtwarzającym historię Brandona Teeny i jego/jej genderowych wcieleń. We wszystkich analizowanych filmach obecna jest perspektywa krytyczna pozwalająca stworzyć queerowe reprezentacje alternatywne względem normatywnych wzorców (i obrazów) tożsamości.


Słowa kluczowe:

queer, gender, New Queer Cinema, tożsamość

Garber, Marjorie. 2003. Vested Interests: Cross-dressing and Cultural Anxiety. London: Penguin Books.
  Google Scholar

Jarman, Derek. 1986. Derek Jarman’s Caravaggio. London. Thames and Hudson.
  Google Scholar

Jarman, Derek. 1991. Queer; Edward II. London: British Film Institute.
  Google Scholar

Jarman, Derek. 1989. The War Requiem. London: Faber and Faber.
  Google Scholar

Jarman, Derek. 1992. Testament świętego. Tłum. J. J. Cegiełka. „Easy Rider” 6-7.
  Google Scholar

Julien, Isaac, Mercer, Kobena. 1988. Introduction: De Margin and De Centre. „Screen” 4.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/29.4.2   Google Scholar

Lizakowski, Adam. Najczarniejszy poeta białej Ameryki. „Zeszyty poetyckie” http://www.zeszytypoetyckie.pl/krytyka/55-adam-lizakowski (dostęp: 20.03.2013)
  Google Scholar

Nowlan, Bob. 2000. Queer Theory, Queer Cinema. W: J. C. Juett, D. M. Jones (red.). Coming Out to The Mainstream: New Queer Cinema In the 21st Century. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
  Google Scholar

Phillips, John. 2006. Transgender on Screen. New York: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230596337   Google Scholar

Pidduck, Juliane. 2003. After 1980: margins and mainstreams. W: R. Dyer, J. Pidduck (red.). Now You See It. Studies in Lesbian and Gay Film. London, New York: Routledge.
  Google Scholar

Radkiewicz, Małgorzata. 2003. Derek Jarman. Portret indywidualisty. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

M. B. Pearl, Monica B. 2004. AIDS and New Queer Cinema. W: M. Aaron (red.). New Queer Cinema. A critical Reader. Edinburgh: Edinburgh University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781474463768-006   Google Scholar

Rich, B. Ruby. 2004. New Queer Cinema. W: M. Aaron (red.). New Queer Cinema. A Critical Reader. Edinburgh: Edinburgh University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781474463768-005   Google Scholar

Wallendberg, Louise. 2004. New Black Queer Cinema. W: M. Aaron (red.). New Queer Cinema. A critical Reader. Edinburgh: Edinburgh University Press.
DOI: https://doi.org/10.1515/9781474463768-015   Google Scholar

Whittle, Stephen. 2000. The Transgender Debate. The Crisis Surrounding Gender Identity. Reading: South Street Press.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-06-30

Cited By / Share

Radkiewicz, M. (2013) „Eksperymenty z tożsamością w kinie queer”, Kwartalnik Filmowy, (82), s. 44–54. doi: 10.36744/kf.2742.

Autorzy

Małgorzata Radkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawczyni, ad­iunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz tożsamości płci (gender) we współczesnym kinie i sztukach wizualnych. Autorka książek: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Derek Jarman. Por­tret indywidualisty (2003), „Młode wilki” pol­skiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006) oraz „Władczynie spojrzenia”. O kinie i sztuce kobiet (2010). Redaktorka tomów z serii Gender; publikuje na łamach czasopism, m.in. „Rita Baum”, „Ekrany”, „Czas Kultury”.

 



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Małgorzata Radkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora