Artystyczne i filmowe obrazy współczesności Europy Wschodniej w perspektywie genderowej

Małgorzata Radkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

W 2010 r. została zorganizowana międzynarodowa wystawa sztuki Gender Check! ukazująca współczesność Europy Wschodniej z perspektywy artystycznych działań podporządkowanych kwestii kulturowej tożsamości płci. Omówienie celów ekspozycji jest w tekście punktem wyjścia do przedstawienia możliwości, jakie daje wprowadzenie terminu „gender” do analizy kina lub sztuki. Zwłaszcza po 1989 r. refleksja wokół gender stała się w krajach postkomunistycznych sposobem na przedefiniowanie tożsamości epoki transformacji. Interdyscyplinarne, komparatystyczne badania nad kulturową tożsamością płci zostały podjęte na obszarze socjologii, historii, ale także sztuki, filmu i mediów, rozmywając granice między dyscyplinami i poszerzając pole analiz oraz interpretacji. W refleksji o kinie Europy Wschodniej i Środkowej miało to znaczenie o tyle, że problematyka genderowa wyraźnie odświeżyła aparat badawczy. Pozwoliła wyjść poza przedstawieniowe schematy dotyczące kwestii tożsamościowych całego regionu, sposobów kształtowania jej wzorców, ale także odczytywania związanych z nimi znaczeń.


Słowa kluczowe:

Europa Wschodnia, gender, tożsamość

Badovinac, Zdenka. 2010. Schengen Women. W: B. Pejić (red.). Gender Check: a Reader. Art and Theory in Eastern Europe. Köln.
  Google Scholar

Böhler, Christine. 2010. Gender matters! W: B. Pejić (red.). Gender Check! Femininity and Masculinity in The Art of Eastern Europe. Köln.
  Google Scholar

Imre, Anikó (red.). 2005. East European Cinemas. New York.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203942925   Google Scholar

Kaplan, Ann E. 2004. Kobiety, kino, opór: zmiana paradygmatów. Tłum. M. Radkiewicz. W: M. Radkiewicz (red.). Gender konteksty. Kraków.
  Google Scholar

Minh-Ha, Trinh T. 1989. Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism. Bloomington.
  Google Scholar

Pejić, Bojana. 2010. Eppur si muove! Introduction. W: B. Pejić (red.). Gender Check: a Reader. Art and Theory in Eastern Europe. Köln.
  Google Scholar

Pejić, Bojana. 2010. Proletarians of All Countries, Who Washes Your Socks? Equality, Dominance and Difference in Eastern European Art. W: B. Pejić (red.). Gender Check! Femininity and Masculinity in The Art of Eastern Europe. Köln.
  Google Scholar

Scott, Joan Wallach. 1999. Gender and the Politics of History. New York.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-03-31

Cited By / Share

Radkiewicz, M. (2014) „Artystyczne i filmowe obrazy współczesności Europy Wschodniej w perspektywie genderowej”, Kwartalnik Filmowy, (85), s. 147–152. doi: 10.36744/kf.2464.

Autorzy

Małgorzata Radkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Dr hab., filmoznawczyni, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz tożsa­mości płci we współczesnym kinie i sztukach wi­zualnych. Prowadzi badania nad twórczością kobiet w kinie, fotografii i sztuce. Opublikowała m.in.: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O fil­mach Jane Campion i Sally Potter (2001), Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006), „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010), Ob­licza kina queer (2014).



Statystyki

Abstract views: 54
PDF downloads: 34


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Małgorzata Radkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.