„Wojny na narracje”: „Wałęsa. Człowiek z nadziei” Andrzeja Wajdy i kobieca historia („herstory”) Solidarności

Małgorzata Radkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Tekst zbiera wątki filmowe, publicystyczne i biograficzne składające się na kobiecą historię Solidarności, która w powszechnej świadomości została zmarginalizowana albo nigdy nie miała w niej swojego trwałego miejsca. Dlatego obok opracowań Shany Penn i innych historyczek jako materiał zostaje tu wykorzystana biografia Danuty Wałęsy, film Andrzeja Wajdy Wałęsa. Człowiek z nadziei, a także zapiski jego scenarzysty Janusza Głowackiego. We wszystkich tych źródłach pojawiają się postacie kobiet w różny sposób powiązanych z działalnością opozycyjną oraz z Solidarnością. W ich (auto)narracjach pojawiają się te same epizody – choć często ujęte z odmiennych punktów widzenia – i konteksty: praca, życie domowe, dzieci, aktywizm kosztem wolnego czasu. W analizie tych kobiecych historii przydatne okazuje się pojęcie „trans-sferu”, które Krystyna Duniec i Joanna Krakowska w książce Soc, sex i historia definiują jako przeniesienia zainteresowań z racjonalnej sfery rozumu na sferę intymności oraz z pamięci zbiorowej na pamięć indywidualną.


Słowa kluczowe:

Lech Wałęsa, Andrzej Wajda, Solidarność, historia kobiet

Czy reżyser z daleka zrozumie prostego człowieka? Z Andrzejem Wajdą rozmawia Małgorzata Sadowska i Rafał Kalukin, „Nesweek” 26.08-1.09.2013, s. 16.
  Google Scholar

Duniec K., Krakowska J., 2014: Soc, sex i historia, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
  Google Scholar

Głowacki J., 2013: Przyszłem, czyli jak pisałem scenariusz o Lechu Wałęsie dla Andrzeja Wajdy, Świat Książki, Warszawa.
  Google Scholar

Już nie jestem romantykiem. Z Andrzejem Wajdą rozmawia Janusz Wróblewski, „Polityka” 2013 nr 41, s. 78.
  Google Scholar

Mnie jest łatwiej, bo nie jestem wieszczem. Z Januszem Głowackim rozmawia Rafał Kalukin, „Newsweek” 21-27.10.2013, s. 20.
  Google Scholar

Penn S., 2003: Podziemie kobiet, tłum. Hanna Jankowska, Rosner&Wspólnicy, Warszawa.
  Google Scholar

Penn S., 2014: Sekret Solidarności, tłum. Maciej Antosiewicz, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
  Google Scholar

Szał bitewny. Z Andrzejem Wajdą rozmawia Donata Subbotko, „Gazeta Wyborcza” 2013 nr 297, s. 17.
  Google Scholar

Wałęsa D., 2011: Marzenia i tajemnice, opracowanie Piotr Adamowicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-12-31

Cited By / Share

Radkiewicz, M. (2015) „„Wojny na narracje”: „Wałęsa. Człowiek z nadziei” Andrzeja Wajdy i kobieca historia («herstory») Solidarności”, Kwartalnik Filmowy, (92), s. 171–185. doi: 10.36744/kf.2272.

Autorzy

Małgorzata Radkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Dr hab., prof. UJ, filmoznawczyni, adiunkt w Instytucie Sztuk Au­diowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej we współczesnym kinie i sztukach wizualnych. Prowadzi badania nad twórczością kobiet w kinie, fotografii i sztuce. Ostatnio opubliko­wała książki: „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010) oraz Oblicza kina queer (2014), a ponadto: W poszu­kiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006). Redaktorka pięciu tomów serii Gender. Koordynatorka projektu badawczego NCN Pionierki kina i fotografii w Galicji 1896-1945. Stypen­dystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodo­wego w 2015 r. Publikuje w Polsce i zagranicą, w katalogach wystaw, antologiach i na łamach czasopism, m.in. „Rita Baum”, „Kwartalnik Filmowy”, „Przegląd Kulturoznawczy”.



Statystyki

Abstract views: 44
PDF downloads: 21


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Małgorzata Radkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.