“Narration Wars”: Andrzej Wajda’s “Wałęsa. Man of Hope” and Herstory of Solidarity
Abstract
The article considers film, journalistic and biographical themes that make up women’s history (herstory) of Solidarity, which in popular consciousness has been marginalised or even never had a presence. That is why next to studies by Shana Penn and other women historians, the biography of Danuta Wałęsa, Andrzej Wajda’s film Wałęsa. Man of Hope, and notes of the screenwriter Janusz Głowacki will be used in the following argument. In all of these sources there appear female figures that are linked in various ways with the opposition and Solidarity. In their auto-narrations there appear the same episodes and contexts, though seen from different points of view: work, family life, children, activism at the expense of free time. In the analysis of these female histories the concept of “trans-sphere” proves to be particularly useful. This concept is defined by Krystyna Duniec and Joanna Krakowska in their book Soc, sex and history as a transfer of interest from the rational realm of reason to the realm of intimacy, and from the collective memory to individual memory.
Keywords:
Lech Wałęsa, Andrzej Wajda, Solidarity, herstoryReferences
Czy reżyser z daleka zrozumie prostego człowieka? Z Andrzejem Wajdą rozmawia Małgorzata Sadowska i Rafał Kalukin, „Nesweek” 26.08-1.09.2013, s. 16.
Google Scholar
Duniec K., Krakowska J., 2014: Soc, sex i historia, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Google Scholar
Głowacki J., 2013: Przyszłem, czyli jak pisałem scenariusz o Lechu Wałęsie dla Andrzeja Wajdy, Świat Książki, Warszawa.
Google Scholar
Już nie jestem romantykiem. Z Andrzejem Wajdą rozmawia Janusz Wróblewski, „Polityka” 2013 nr 41, s. 78.
Google Scholar
Mnie jest łatwiej, bo nie jestem wieszczem. Z Januszem Głowackim rozmawia Rafał Kalukin, „Newsweek” 21-27.10.2013, s. 20.
Google Scholar
Penn S., 2003: Podziemie kobiet, tłum. Hanna Jankowska, Rosner&Wspólnicy, Warszawa.
Google Scholar
Penn S., 2014: Sekret Solidarności, tłum. Maciej Antosiewicz, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.
Google Scholar
Szał bitewny. Z Andrzejem Wajdą rozmawia Donata Subbotko, „Gazeta Wyborcza” 2013 nr 297, s. 17.
Google Scholar
Wałęsa D., 2011: Marzenia i tajemnice, opracowanie Piotr Adamowicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Google Scholar
Authors
Małgorzata Radkiewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Jagiellonian University Poland
Dr hab., prof. UJ, filmoznawczyni, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej we współczesnym kinie i sztukach wizualnych. Prowadzi badania nad twórczością kobiet w kinie, fotografii i sztuce. Ostatnio opublikowała książki: „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010) oraz Oblicza kina queer (2014), a ponadto: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006). Redaktorka pięciu tomów serii Gender. Koordynatorka projektu badawczego NCN Pionierki kina i fotografii w Galicji 1896-1945. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2015 r. Publikuje w Polsce i zagranicą, w katalogach wystaw, antologiach i na łamach czasopism, m.in. „Rita Baum”, „Kwartalnik Filmowy”, „Przegląd Kulturoznawczy”.
Statistics
Abstract views: 110PDF downloads: 54
License
Copyright (c) 2015 Małgorzata Radkiewicz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Małgorzata Radkiewicz, Migratory Cinema “On the Road” , Kwartalnik Filmowy: No. 107 (2019): Journey, (E)migration, Pilgrimage
- Małgorzata Radkiewicz, Home as a „Matter in Process” in Films and Artistic Projects , Kwartalnik Filmowy: No. 110 (2020): Beyond Human Being
- Małgorzata Radkiewicz, From an Avant-garde Perspective: Film Form in the Writings and Films of Germaine Dulac , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film
- Małgorzata Radkiewicz, A Film Record of the Arab Spring , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Małgorzata Radkiewicz, Andrzej Włast’s Film Impressions , Kwartalnik Filmowy: No. 107 (2019): Journey, (E)migration, Pilgrimage
- Małgorzata Radkiewicz, Film Landscapes of the Anthropocene Era: Exploration, Exploitation, Existence , Kwartalnik Filmowy: No. 122 (2023): Landscapes, Panoramas, Territories
- Małgorzata Radkiewicz, “Visual documents” in Writings on Cinema and in Filmmaking in Poland Before 1927 , Kwartalnik Filmowy: No. 112 (2020): Polish Documentary, Polish Animation
- Małgorzata Radkiewicz, Cinematic “Imaginative Mobility” – Kathryn Bigelow’s “Point Break” and Its Remake by Ericson Core , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Małgorzata Radkiewicz, Artistic and Film Images of Contemporary Eastern Europe from Gender Perspective , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future
- Małgorzata Radkiewicz, Experiments with Identity in Queer Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 82 (2013): Experiment: Film and Audiovisual Arts