Filmowe krajobrazy epoki antropocenu: eksploracja, eksploatacja, trwanie

Małgorzata Radkiewicz

m.radkiewicz@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810

Abstrakt

Autorka dokonuje problematyzacji krajobrazu w kinie współczesnym w kategoriach eksploracji, eksploatacji i trwania, zdefiniowanych z perspektywy posthumanistycznej i postkolonialnej. Przywołane pojęcia pozwalają odnieść się do różnych relacji między krajobrazem a ludzkimi i nie-ludzkimi podmiotami/aktorami, z uwzględnieniem odmiennych sposobów (współ)działania i (współ)odczuwania, analizowanych przez Rosi Braidotti, Ann Laurę Stoler i badaczy antropocenu. Joanny Żylińskiej koncepcja fotografii „po człowieku” umożliwia natomiast wyjście w analizie obrazów filmowych poza perspektywę ludzkich doświadczeń i działań oraz skupienie się na dynamice i rytmie egzystencji samego krajobrazu. Wybrane przykłady filmowe pokazują, że w kinie współczesnym krajobraz jest ukazywany jako zjawisko polisensoryczne, różnorako oddziałujące na postacie i wpływające na ich relacje ze światem zewnętrznym.


Słowa kluczowe:

posthumanizm, krajobraz, ruiny, podmiotowość relacyjna

Braidotti, R. (2014). Po człowieku (tłum. J. Bednarek, A. Kowalczyk). Warszawa: PWN.
  Google Scholar

Braidotti, R. (2018). Posthumanistyczna podmiotowość relacyjna i polityka afirmatywna (tłum. J. Stępień). Machina Myśli. http://machinamysli.org/posthumanistyczna-podmiotowosc-relacyjna-i-polityka-afirmatywna
  Google Scholar

CUCO — curatorial concepts berlin e. V. (2018). Tęsknota za krajobrazem (tłum. M. Szubartowska). Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, (22). https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2018/22-zobaczyc-antropocen/tesknota-za-krajobrazem
  Google Scholar

Frydryczak, B. (2022). Zmysły w krajobrazie. Łódź: Wydawnictwo Oficyna.
  Google Scholar

Schollenberger, P. (2014). Odosobnienie. Próby dekonstrukcji krajobrazu. Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, (8). https://doi.org/10.36854/widok/2014.8.1064
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2014.8.1064   Google Scholar

Stoler, A. L. (2013). „Rozkład pozostaje”. Od ruin do rujnacji (tłum. A. Rejniak-Majewska). Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, (4). https://doi.org/10.36854/widok/2013.4.1223
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2013.4.1223   Google Scholar

Żylińska, J. (2017). Fotografia po człowieku (tłum. P. Poniatowska). Teksty Drugie, (1), ss. 349-372. (Publikacja oryginału: 2016).
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2017.1.28   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-06-30

Cited By / Share

Radkiewicz, M. (2023) „Filmowe krajobrazy epoki antropocenu: eksploracja, eksploatacja, trwanie”, Kwartalnik Filmowy, (122), s. 21–35. doi: 10.36744/kf.1594.

Autorzy

Małgorzata Radkiewicz 
m.radkiewicz@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810

Prof. dr hab., filmoznawczyni; pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w kinie, fotografii i sztuce współczesnej. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek (2010). Ponadto autorka książek: Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), „Młode wilki” polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006) oraz Oblicza kina queer (2014). W latach 2015-2018 koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki „Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896-1945”, podsumowanego w licznych artykułach. Jako stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2015 r. prowadziła badania opublikowane w monografii Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939 (2016). Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Rady Muzeum Fotografii w Krakowie.



Statystyki

Abstract views: 291
PDF downloads: 220


Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Małgorzata Radkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora