„Pożegnania”. Z czym się żegna Wojciech Jerzy Has?
Abstrakt
Pożegnaniami Wojciech Jerzy Has rozpoczął swoje filmowe rozważania nad strukturą czasu. Prowadząc poetycki, podszyty ironią dialog z narodową tradycją i prozą Stanisława Dygata, zrealizował film, który wszedł do kanonu szkoły polskiej. Jednocześnie pozostał na jej uboczu. Reżysera bardziej niż historia przez wielkie „h” interesowały poszukiwania zaginionego czasu, obserwowanie odchodzenia w przeszłość ludzi, miejsc i rzeczy. Romans dwójki bohaterów zostaje w zakończeniu niemal dosłownie rozjechany przez kolumnę radzieckich czołgów. Ważniejsza jednak była gra, jaką Lidka i Paweł prowadzili ze sobą w trakcie kolejnych zbliżeń i rozstań – niemal wyrachowane marnowanie kolejnych szans… Pożegnania tematycznie torują drogę filmowi Jak być kochaną, stylistycznie zaś Sanatorium pod Klepsydrą. Pod wieloma względami nie ustępują tym arcydziełom.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, polska szkoła filmowa, czasBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Wojciech Świdzińskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury. Od 2006 w stołecznym Klubie Mechanik i Kinie Muranów prowadzi projekcje kina niemego w ramach cyklu Ekspresja - Impresja.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Wojciech Świdziński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wojciech Świdziński, Film zakulisowy jako gatunek i zwierciadło społeczne , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Wojciech Świdziński, Benshi w „yoseba”, czyli śladami innych cieni , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Wojciech Świdziński, Komicy i komiksy. Drugie życie gwiazd kina międzywojennego , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Wojciech Świdziński, Opis obyczajów bywalców filmowej Atlantydy , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Wojciech Świdziński, Zmienność upodobań – zmienność perspektywy , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia
- Wojciech Świdziński, Czy da się określić, kto był królem śmiechu? Uwagi o badaniach recepcji filmu w Polsce międzywojennej , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Wojciech Świdziński, Skąd zrywa się wiatr. Zachodnie inspiracje w twórczości Hayao Miyazakiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Wojciech Świdziński, Zrób sobie uniwersum, czyli anatomia współczesnego filmu komiksowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Wojciech Świdziński, Co słychać w polskim kinie… międzywojennym , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Wojciech Świdziński, „Dziesiąta Muza (Impresje)”. Felietonistyka filmowa Andrzeja Własta z lat 1923-1924 , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu