„Pożegnania”. Z czym się żegna Wojciech Jerzy Has?
Abstrakt
Pożegnaniami Wojciech Jerzy Has rozpoczął swoje filmowe rozważania nad strukturą czasu. Prowadząc poetycki, podszyty ironią dialog z narodową tradycją i prozą Stanisława Dygata, zrealizował film, który wszedł do kanonu szkoły polskiej. Jednocześnie pozostał na jej uboczu. Reżysera bardziej niż historia przez wielkie „h” interesowały poszukiwania zaginionego czasu, obserwowanie odchodzenia w przeszłość ludzi, miejsc i rzeczy. Romans dwójki bohaterów zostaje w zakończeniu niemal dosłownie rozjechany przez kolumnę radzieckich czołgów. Ważniejsza jednak była gra, jaką Lidka i Paweł prowadzili ze sobą w trakcie kolejnych zbliżeń i rozstań – niemal wyrachowane marnowanie kolejnych szans… Pożegnania tematycznie torują drogę filmowi Jak być kochaną, stylistycznie zaś Sanatorium pod Klepsydrą. Pod wieloma względami nie ustępują tym arcydziełom.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, polska szkoła filmowa, czasBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Wojciech Świdzińskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Stypendysta Ministra Kultury. Od 2006 w stołecznym Klubie Mechanik i Kinie Muranów prowadzi projekcje kina niemego w ramach cyklu Ekspresja - Impresja.
Statystyki
Abstract views: 121PDF downloads: 17
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Wojciech Świdziński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wojciech Świdziński, Między awangardowym eksperymentem a tanim horrorem. Ekranizacje twórczości Edgara Allana Poe przed 1939 rokiem , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Wojciech Świdziński, Filmy orientalne na polskich ekranach lat dwudziestych. Obcość wykreowana , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Wojciech Świdziński, Warszawskie teatry świetlne lat dwudziestych , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Wojciech Świdziński, Karola Irzykowskiego poglądy na komedię filmową. Poniżenie i triumf materii w Królestwie Ruchu , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe