Karola Irzykowskiego poglądy na komedię filmową. Poniżenie i triumf materii w Królestwie Ruchu

Wojciech Świdziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwe­rowicza (Polska)

Abstrakt

W poglądach Karola Irzykowskiego na kino, które krytyk rozwinął na początku lat 20. XX wieku, niemej burlesce przypadło miejsce szczególne. W filmach Maxa Lindera, Charliego Chaplina, Harolda Lloyda i innych znakomitych komików widział szansę na realizację ideału sztuki filmowej. Cenił ich dynamikę oraz pomysłowość. Burleskowe komedie zdawały się także najlepiej obrazować obcowanie człowieka z materią, co zdaniem Irzykowskiego stanowiło definicję kina. Z dzisiejszej perspektywy szczególnie interesujące okazują się przemyślenia krytyka na temat ludzkiego ciała jako przedmiotu przedstawienia. W wielu komediach stawało się ono obcym tworzywem, poddanym prawom rządzącym materią nieożywioną.


Słowa kluczowe:

Karol Irzykowski, komedia, okres międzywojenny

Denis Michel, Buster Keaton, tłum. I. Dembowski, „Film na Świecie” 1981, nr 8, s. 30.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977, s. 26, 37, 75-77, 177, 218, 225.
  Google Scholar

Irzykowski Karol, Pisma, red. A. Lam, t. 6, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1982, s. 343, 402, 437-484.
  Google Scholar

Kumor Aleksander, Karol Irzykowski, teoretyk filmu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1965, s. 14-18, 47, 187, 211-212.
  Google Scholar

Pitera Zbigniew, Przeminęło z filmem, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1987, s. 32-33.
  Google Scholar

Sadoul George, Charlie Chaplin. Jego filmy i jego czasy, tłum. Z. Bieńkowski, Filmowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1955, s. 17, 43-44.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Alfabet wspomnień, PIW, Warszawa 1989, s. 85.
  Google Scholar

Sowińska Iwona, Złoty wiek burleski, w: Historia kina. Tom 1. Kino nieme, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2009, s. 549.
  Google Scholar

Stern Anatol, Wspomnienia z Atlantydy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1959, s. 154.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Świdziński, W. (2011) „Karola Irzykowskiego poglądy na komedię filmową. Poniżenie i triumf materii w Królestwie Ruchu”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 25–30. doi: 10.36744/kf.2937.

Autorzy

Wojciech Świdziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwe­rowicza Polska

Absolwent Wydziału Wie­dzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. A. Zelwe­rowicza w Warszawie, doktorant w Instytucie Sztuki PAN, pracownik Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Interesuje się historią kina oraz związkami filmu i teatru.



Statystyki

Abstract views: 24
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Wojciech Świdziński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>