„Dziesiąta Muza (Impresje)”. Felietonistyka filmowa Andrzeja Własta z lat 1923-1924
Abstrakt
Andrzej Włast był jedną z najciekawszych postaci publicystyki filmowej Drugiej Rzeczypospolitej. Swój czas poświęcał przede wszystkim na organizowanie życia kabaretowego w międzywojennej Warszawie oraz pisanie tekstów piosenek dla najlepszych aktorów rewiowych, jednakże w latach 1923-1924 z wielkim zapałem prowadził rubrykę felietonową Dziesiąta Muza (Impresje) w czasopiśmie „Ekran i Scena”. Dzięki szerokiemu zakresowi tematycznemu oraz bezpośredniej styczności z bieżącym życiem filmowym cykl ten pozostaje wspaniałą kroniką niezwykle bogatego okresu w historii stołecznych kinematografów. Włast szczególnie wnikliwie przyglądał się technice gry aktorskiej na dużym ekranie. Wiele uwagi poświęcał obrazom amerykańskim, podbijającym wówczas rynki europejskie. W swoich rozważaniach starał się przenikać gusty tłumów, a publiczność w jego felietonach zawsze była traktowana podmiotowo. O kinie polskim wyrażał się surowo, nie szczędząc realizatorom wskazówek teoretycznych, co mogło z czasem doprowadzić do zamknięcia jego rubryki w czasopiśmie wydawanym przez Związek Przemysłowców Filmowych. Praca Andrzeja Własta jako krytyka wydaje się godna przypomnienia ze względu na jej intensywność, przenikliwość oraz autentyczną filmową pasję autora.
Słowa kluczowe:
Andrzej Włast, okres międzywojenny, prasa filmowaBibliografia
Irzykowski, Karol. 1977. Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina. Warszawa: WAiF.
Google Scholar
Sempoliński, Ludwik. 1977. Wielcy artyści małych scen. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 2.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 3.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 4.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 5.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 6.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 7.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 15.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 16-17.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1923. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 24-25.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1924. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 6.
Google Scholar
Włast, Andrzej. 1924. Dziesiąta Muza (Impresje). „Ekran i Scena” 7.
Google Scholar
Autorzy
Wojciech Świdzińskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Doktor nauk humanistycznych, teatrolog i filmoznawca, pracownik Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, afiliowany przy „Kwartalniku Filmowym”. Jego artykuły ukazywały się m.in. w „Tekstualiach”, „Aspiracjach”, „Teatrze” i „Stolicy”.
Statystyki
Abstract views: 64PDF downloads: 42
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Wojciech Świdziński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wojciech Świdziński, Film zakulisowy jako gatunek i zwierciadło społeczne , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Wojciech Świdziński, Benshi w „yoseba”, czyli śladami innych cieni , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Wojciech Świdziński, Opis obyczajów bywalców filmowej Atlantydy , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Wojciech Świdziński, Komicy i komiksy. Drugie życie gwiazd kina międzywojennego , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Wojciech Świdziński, Zmienność upodobań – zmienność perspektywy , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia
- Wojciech Świdziński, Czy da się określić, kto był królem śmiechu? Uwagi o badaniach recepcji filmu w Polsce międzywojennej , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Wojciech Świdziński, Zrób sobie uniwersum, czyli anatomia współczesnego filmu komiksowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Wojciech Świdziński, Skąd zrywa się wiatr. Zachodnie inspiracje w twórczości Hayao Miyazakiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą