Co słychać w polskim kinie… międzywojennym

Wojciech Świdziński

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)

Abstrakt

Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje to przygotowana przez Barbarę Lenę Gierszewską antologia, na którą złożyło się 300 recenzji z 200 polskich filmów wyświetlanych w kinach dwudziestolecia międzywojennego. Mimo postępującego obecnie procesu digitalizacji archiwaliów i poszerzania dostępu do zasobów bibliotecznych tego rodzaju praca ma nieocenioną wartość jako pomoc w badaniach nad historią polskiego kina. Wybór pozwala przyjrzeć się nie tylko rozwojowi rodzimej sztuki filmowej, ale przede wszystkim historii jej recepcji. Książka jest jednocześnie opowieścią o początkach polskiej krytyki filmowej, która w dwudziestoleciu międzywojennym osiągnęła bardzo wysoki poziom, a za recenzenckie pióra chwytały takie znakomitości, jak Karol Irzykowski, Antoni Słonimski, Anatol Stern czy Marian Hemar. Wśród nich szczególną wartość prezentują zgromadzone w antologii wielogłosy i polemiki dotyczące takich filmów, jak Tajemnica przystanku tramwajowego czy Pan Tadeusz. Książka nie zawiera niestety rozbudowanego komentarza, który mógłby pomóc czytelnikom spoza kręgu filmoznawczego. Z pewnością szerzej opracowane teksty zamieszczone w antologii mogłyby trafić do grona czytelników zainteresowanych historią Drugiej Rzeczypospolitej, stając się wehikułem do imaginacyjnej wycieczki po kinach lat 20. i 30.


Słowa kluczowe:

okres międzywojenny, Barbara Lena Gierszewska, krytyka filmowa

Irzykowski Karol, Dziesiąta Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977.
  Google Scholar

Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje, wybór, wstęp i oprac. Barbara Lena Gierszewska, posł. Tadeusz Lubelski, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012.
  Google Scholar

Słonimski Antoni, Romans z X Muzą. Teksty filmowe z lat 1917-1976, wybór, wstęp i oprac. nauk. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2007.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Świdziński, W. (2013) „Co słychać w polskim kinie… międzywojennym”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 331–334. doi: 10.36744/kf.2732.

Autorzy

Wojciech Świdziński 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska

Absolwent Wydziału Wie­dzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie, doktorant Instytutu Sztuki PAN, pracownik Minis­terstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, afi­liowany przy „Kwartalniku Filmowym”. Jego artykuły ukazywały się m.in. w „Tekstualiach”, „Aspiracjach”, „Teatrze” i „Stolicy”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Wojciech Świdziński

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.