Co słychać w polskim kinie… międzywojennym
Abstrakt
Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje to przygotowana przez Barbarę Lenę Gierszewską antologia, na którą złożyło się 300 recenzji z 200 polskich filmów wyświetlanych w kinach dwudziestolecia międzywojennego. Mimo postępującego obecnie procesu digitalizacji archiwaliów i poszerzania dostępu do zasobów bibliotecznych tego rodzaju praca ma nieocenioną wartość jako pomoc w badaniach nad historią polskiego kina. Wybór pozwala przyjrzeć się nie tylko rozwojowi rodzimej sztuki filmowej, ale przede wszystkim historii jej recepcji. Książka jest jednocześnie opowieścią o początkach polskiej krytyki filmowej, która w dwudziestoleciu międzywojennym osiągnęła bardzo wysoki poziom, a za recenzenckie pióra chwytały takie znakomitości, jak Karol Irzykowski, Antoni Słonimski, Anatol Stern czy Marian Hemar. Wśród nich szczególną wartość prezentują zgromadzone w antologii wielogłosy i polemiki dotyczące takich filmów, jak Tajemnica przystanku tramwajowego czy Pan Tadeusz. Książka nie zawiera niestety rozbudowanego komentarza, który mógłby pomóc czytelnikom spoza kręgu filmoznawczego. Z pewnością szerzej opracowane teksty zamieszczone w antologii mogłyby trafić do grona czytelników zainteresowanych historią Drugiej Rzeczypospolitej, stając się wehikułem do imaginacyjnej wycieczki po kinach lat 20. i 30.
Słowa kluczowe:
okres międzywojenny, Barbara Lena Gierszewska, krytyka filmowaBibliografia
Irzykowski Karol, Dziesiąta Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1977.
Google Scholar
Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje, wybór, wstęp i oprac. Barbara Lena Gierszewska, posł. Tadeusz Lubelski, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012.
Google Scholar
Słonimski Antoni, Romans z X Muzą. Teksty filmowe z lat 1917-1976, wybór, wstęp i oprac. nauk. M. Hendrykowska, M. Hendrykowski, Towarzystwo „Więź”, Warszawa 2007.
Google Scholar
Autorzy
Wojciech Świdzińskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
Absolwent Wydziału Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie, doktorant Instytutu Sztuki PAN, pracownik Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, afiliowany przy „Kwartalniku Filmowym”. Jego artykuły ukazywały się m.in. w „Tekstualiach”, „Aspiracjach”, „Teatrze” i „Stolicy”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Wojciech Świdziński
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Wojciech Świdziński, Film zakulisowy jako gatunek i zwierciadło społeczne , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Wojciech Świdziński, Benshi w „yoseba”, czyli śladami innych cieni , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Wojciech Świdziński, Opis obyczajów bywalców filmowej Atlantydy , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Wojciech Świdziński, Komicy i komiksy. Drugie życie gwiazd kina międzywojennego , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Wojciech Świdziński, Zmienność upodobań – zmienność perspektywy , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia
- Wojciech Świdziński, Czy da się określić, kto był królem śmiechu? Uwagi o badaniach recepcji filmu w Polsce międzywojennej , Kwartalnik Filmowy: Nr 127 (2024): Filmoznawstwo empiryczne
- Wojciech Świdziński, Zrób sobie uniwersum, czyli anatomia współczesnego filmu komiksowego , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku
- Wojciech Świdziński, Skąd zrywa się wiatr. Zachodnie inspiracje w twórczości Hayao Miyazakiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Wojciech Świdziński, „Dziesiąta Muza (Impresje)”. Felietonistyka filmowa Andrzeja Własta z lat 1923-1924 , Kwartalnik Filmowy: Nr 86 (2014): Wymiary czasu