Sytuacja autobiograficzna w „Zwierciadle” Andrieja Tarkowskiego

Marcin Maron

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Polska)

Abstrakt

Autor omawia autobiograficzne wątki filmu Zwierciadło Andrieja Tarkowskiego. Autobiografizm jest tu punktem wyjścia do rozważań na temat świata i obecności w nim człowieka. Sytuację autobiograficzną w Zwierciadle można pojmować jako zanurzenie się w czasowości i przestrzenności świata po to, by – za sprawą kulturowego aktu „czytania siebie” – ukonstytuować kategorię życia jednostkowego (bios) i przekroczyć ją w poszukiwaniu życia uniwersalnego (wieczności). Według filozofii twórczej rosyjskiego reżysera realne życie ma sens i źródło w wieczności. Film Tarkowskiego utrwala czas, czyli życie; czas za sprawą sztuki przekształca się w wieczną pamięć. Sztuka filmowa Tarkowskiego jawi się zatem jako próba ukazania oraz przezwyciężenia konfliktu między światem duchowym a światem historycznym. Artykuł wskazuje na zbieżność artystycznych poszukiwań Tarkowskiego i jego koncepcji sztuki z refleksją filozoficzną i religijną rosyjskich myślicieli, m.in. Pawła Florenskiego i Mikołaja Bierdiajewa.


Słowa kluczowe:

Andriej Tarkowski, autobiografizm, Paweł Florenski, Mikołaj Bierdiajew

Bierdiajew Mikołaj, Choroba czasu. Zmiana i wieczność, w: Bierdiajew Mikołaj, Rozważania o egzystencji, tłum. H. Paprocki, Kęty 2002, s.75, 81-82.
  Google Scholar

Czermińska Małgorzata, O autobiografii i autobiograficzności, w: Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 13.
  Google Scholar

Florenski Pavel, Imiesławie jako zasada filozoficzna, w: Florenski Pavel, Sens idealizmu. Metafizyka rodzaju i oblicza oraz inne pisma, wyb. i opr. T. Obolevitch, P. Rojek, Warszawa 2009, s. 129, 133, 135, 137, 141.
  Google Scholar

Florenski Pavel, Ogólnoludzkie korzenie idealizmu. Filozofia ludów, tłum. T. Obolevitch, w: Florenski Pavel, Sens idealizmu. Metafizyka rodzaju i oblicza oraz inne pisma, wyb. i opr. T. Obolevitch, P. Rojek, Warszawa 2009, s. 39, 45-46, 60, 64, 121-122.
  Google Scholar

Gunn Janet V., Sytuacja autobiograficzna, tłum. J. Węgrodzka, w: Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 148, 150-154, 158-159, 162-163, 165.
  Google Scholar

Gusdorf Georges, Warunki i ograniczenia autobiografii, w: Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 20-23.
  Google Scholar

Jusow Wadim, Zrozumieć istotę tworzenia. Z Wadimem Jusowem rozmawia Hiroshi Takahashi, tłum. E. Misiewicz, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10, s. 244.
  Google Scholar

Kojève Alexandre, O wieczności, czasie i pojęciu, tłum. J. Zychowicz, „Kronos” 2009, nr 3, s. 100-101.
  Google Scholar

Kovács András B., Dwa światy Tarkowskiego, tłum. ks. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10, s. 77-78.
  Google Scholar

Kuśmierczyk Seweryn, Labirynt „Zwierciadła”, „Kino”1998, nr 10, s. 17, 18.
  Google Scholar

Kuśmierczyk Seweryn, Zwierciadło: kulisy filmu, „Res Publica Nowa” 2009, nr 7, s. 100-105.
  Google Scholar

Michałkowicz Wladimir, Energia obrazu, tłum. A. Rekus, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10, s. 89.
  Google Scholar

Pomieranc Grigorij, W poszukiwaniu wewnętrznego kręgu, tłum. ks. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10 s. 65.
  Google Scholar

Tarkowski Andriej, Czas utrwalony, tłum. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1991, s. 5-10, 14, 28, 33, 46, 48-49, 85, 94, 96, 165.
  Google Scholar

Tarkowski Andriej, Kompleks Tołstoja. Myśli o życiu i sztuce, tłum., wyb. i opr. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1989, s. 239-241, 244, 246-248.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Maron, M. (2011) „Sytuacja autobiograficzna w «Zwierciadle» Andrieja Tarkowskiego”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 133–146. doi: 10.36744/kf.2992.

Autorzy

Marcin Maron 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Polska

Absolwent Wydziału Opera­torskiego PWSFTviT w Łodzi, doktor nauk hu­manistycznych UJ w Krakowie, operator i filmoznawca. Autor monografii twórczości fil­mowej Wojciecha Jerzego Hasa (Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, 2010). Współautor książki poświęconej twórczości operatora filmowego Jerzego Lipmana (Zdjęcia - Jerzy Lipman, 2005). Adiunkt na Wydziale Artystycznym UMCS, gdzie wykłada fotogra­fię. Jest także jednym z wykładowców Akade­mii Polskiego Filmu zorganizowanej przez PISF. Interesuje się zwłaszcza kinem polskim, kinem autorskim oraz związkami literatury, fi­lozofii i filmu. 



Statystyki

Abstract views: 36
PDF downloads: 15


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Marcin Maron

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.