„Szyfry”
Abstrakt
Autor analizuje jeden z najciekawszych, choć nieco dziś zapomniany film Wojciecha J. Hasa Szyfry (1966). Jest to dzieło dające świadectwo czasów, w których się zrodziło, a zarazem film-poemat, który niesie głęboką i uniwersalną refleksję dotyczącą międzyludzkich więzi – osobistych, społecznych i narodowych. Na kanwie opowieści o ojcu poszukującym śladów zaginionego podczas wojny syna, Has wnikliwie diagnozuje kondycję moralną Polaków i charakter powojennej rzeczywistości; rewiduje jej fałszywy obraz i stawia pytania o sens wspólnych – wojennych i powojennych – doświadczeń oraz o możliwość ich integracji w kontekście współczesnym. Polifoniczna struktura dzieła – współtworzą ją „sceny wizyjne” i fragmenty poematu Juliusza Słowackiego Anhelli – obfituje w symboliczne znaczenia. Między innymi właśnie dzięki nim film zmusza widza do „hermeneutycznego” odczytania historii; ma ono umożliwić wgląd w skomplikowaną prawdę o ludziach i czasie, ukrytą pod powierzchnią najbardziej nawet tragicznych faktów.
Słowa kluczowe:
Wojciech Jerzy Has, Juliusz Słowacki, II wojna światowaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Maronkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Polska
Absolwent PWSFTViT w Łodzi, operator. Współautor książki poświeconej twórczości Jerzego Lipmana (Zdjęcia — Jerzy Lipman, 2005). Wykłada fotografię na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie; doktorant UJ.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Marcin Maron

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Maron, „Anima possession”. „Opętanie” Andrzeja Żuławskiego w kontekście pojęcia fantazmatu oraz psychologii głębi , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Marcin Maron, Rozwój sztuki operatorskiej w latach 60. i w pierwszej połowie lat 70. Europa, USA, Polska , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Marcin Maron, Wobec zła. Problem gnozy w polskich filmach Andrzeja Żuławskiego z lat 70. , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Marcin Maron, „Diabeł” Andrzeja Żuławskiego: historia, zło i romantyczna gnoza , Kwartalnik Filmowy: Nr 96 (2016): Film i metafizyka
- Marcin Maron, Głowa Meduzy, czyli realizm filmów Kina Moralnego Niepokoju , Kwartalnik Filmowy: Nr Special Issue (2013): Polskie filmoznawstwo o kinie polskim
- Marcin Maron, „Hubal” Bohdana Poręby i „Pasja” Stanisława Różewicza – spór o romantyzm w kinie polskim lat 70. , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marcin Maron, Głowa Meduzy, czyli realizm filmów Kina Moralnego Niepokoju , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Marcin Maron, Sytuacja autobiograficzna w „Zwierciadle” Andrieja Tarkowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Marcin Maron, „Romantyczni” Stanisława Różewicza. Między marzeniem a rzeczywistością , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Marcin Maron, Walter Benjamin i surrealizm , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)