„Szyfry”

Marcin Maron

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (Polska)

Abstrakt

Autor analizuje jeden z najciekawszych, choć nieco dziś zapomniany film Wojciecha J. Hasa Szyfry (1966). Jest to dzieło dające świadectwo czasów, w których się zrodziło, a zarazem film-poemat, który niesie głęboką i uniwersalną refleksję dotyczącą międzyludzkich więzi – osobistych, społecznych i narodowych. Na kanwie opowieści o ojcu poszukującym śladów zaginionego podczas wojny syna, Has wnikliwie diagnozuje kondycję moralną Polaków i charakter powojennej rzeczywistości; rewiduje jej fałszywy obraz i stawia pytania o sens wspólnych – wojennych i powojennych – doświadczeń oraz o możliwość ich integracji w kontekście współczesnym. Polifoniczna struktura dzieła – współtworzą ją „sceny wizyjne” i fragmenty poematu Juliusza Słowackiego Anhelli – obfituje w symboliczne znaczenia. Między innymi właśnie dzięki nim film zmusza widza do „hermeneutycznego” odczytania historii; ma ono umożliwić wgląd w skomplikowaną prawdę o ludziach i czasie, ukrytą pod powierzchnią najbardziej nawet tragicznych faktów.



Słowa kluczowe:

Wojciech Jerzy Has, Juliusz Słowacki, II wojna światowa

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Maron, M. (2007) „«Szyfry»”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 46–64. doi: 10.36744/kf.3323.

Autorzy

Marcin Maron 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej Polska

Absolwent PWSFTViT w Łodzi, operator. Współautor książki poświeco­nej twórczości Jerzego Lipmana (Zdjęcia — Jerzy Lipman, 2005). Wykłada fotografię na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie; doktorant UJ.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Marcin Maron

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora