The Autobiographical Situation in “The Mirror” by Andrei Tarkovski

Marcin Maron

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Maria Curie-Skłodowska University (Poland)

Abstract

The article discusses autobiographical plots of the movie The Mirror by Andrei Tarkovski. The autobiographism is here the starting-point to contemplate the world and the presence of a man in it. The autobiographical situation may be understood as the submersion in temporality and spatiality of the world in order to establish - with the help of cultural act of self-reading - the category of individual life (bios) and transcend it in the pursuit of universal life (eternity). According to creative philosophy of the Russian director, the real life has its sense and source in eternity. Tarkovski’s film perpetuates time as life; time by the matter of the art transforms into eternal memory. Tarkovski’s movie art appears therefore as an attempt of portraying and overcoming the conflict between the spiritual and historical worlds. The article points to a connection of Tarkovski’s artistic search and his conception of the art together with philosophic and religious reflection of Russian thinkers such as Pavel Florensky or Nikolai Berdyaev.


Keywords:

Andrei Tarkovski, autobiographism, Pavel Florensky, Nikolai Berdyaev

Bierdiajew Mikołaj, Choroba czasu. Zmiana i wieczność, w: Bierdiajew Mikołaj, Rozważania o egzystencji, tłum. H. Paprocki, Kęty 2002, s.75, 81-82.
  Google Scholar

Czermińska Małgorzata, O autobiografii i autobiograficzności, w: Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 13.
  Google Scholar

Florenski Pavel, Imiesławie jako zasada filozoficzna, w: Florenski Pavel, Sens idealizmu. Metafizyka rodzaju i oblicza oraz inne pisma, wyb. i opr. T. Obolevitch, P. Rojek, Warszawa 2009, s. 129, 133, 135, 137, 141.
  Google Scholar

Florenski Pavel, Ogólnoludzkie korzenie idealizmu. Filozofia ludów, tłum. T. Obolevitch, w: Florenski Pavel, Sens idealizmu. Metafizyka rodzaju i oblicza oraz inne pisma, wyb. i opr. T. Obolevitch, P. Rojek, Warszawa 2009, s. 39, 45-46, 60, 64, 121-122.
  Google Scholar

Gunn Janet V., Sytuacja autobiograficzna, tłum. J. Węgrodzka, w: Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 148, 150-154, 158-159, 162-163, 165.
  Google Scholar

Gusdorf Georges, Warunki i ograniczenia autobiografii, w: Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 20-23.
  Google Scholar

Jusow Wadim, Zrozumieć istotę tworzenia. Z Wadimem Jusowem rozmawia Hiroshi Takahashi, tłum. E. Misiewicz, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10, s. 244.
  Google Scholar

Kojève Alexandre, O wieczności, czasie i pojęciu, tłum. J. Zychowicz, „Kronos” 2009, nr 3, s. 100-101.
  Google Scholar

Kovács András B., Dwa światy Tarkowskiego, tłum. ks. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10, s. 77-78.
  Google Scholar

Kuśmierczyk Seweryn, Labirynt „Zwierciadła”, „Kino”1998, nr 10, s. 17, 18.
  Google Scholar

Kuśmierczyk Seweryn, Zwierciadło: kulisy filmu, „Res Publica Nowa” 2009, nr 7, s. 100-105.
  Google Scholar

Michałkowicz Wladimir, Energia obrazu, tłum. A. Rekus, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10, s. 89.
  Google Scholar

Pomieranc Grigorij, W poszukiwaniu wewnętrznego kręgu, tłum. ks. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10 s. 65.
  Google Scholar

Tarkowski Andriej, Czas utrwalony, tłum. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1991, s. 5-10, 14, 28, 33, 46, 48-49, 85, 94, 96, 165.
  Google Scholar

Tarkowski Andriej, Kompleks Tołstoja. Myśli o życiu i sztuce, tłum., wyb. i opr. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1989, s. 239-241, 244, 246-248.
  Google Scholar


Published
2011-03-31

Cited by

Maron, M. (2011) “The Autobiographical Situation in ‘The Mirror’ by Andrei Tarkovski”, Kwartalnik Filmowy, (73), pp. 133–146. doi: 10.36744/kf.2992.

Authors

Marcin Maron 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Maria Curie-Skłodowska University Poland

Absolwent Wydziału Opera­torskiego PWSFTviT w Łodzi, doktor nauk hu­manistycznych UJ w Krakowie, operator i filmoznawca. Autor monografii twórczości fil­mowej Wojciecha Jerzego Hasa (Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, 2010). Współautor książki poświęconej twórczości operatora filmowego Jerzego Lipmana (Zdjęcia - Jerzy Lipman, 2005). Adiunkt na Wydziale Artystycznym UMCS, gdzie wykłada fotogra­fię. Jest także jednym z wykładowców Akade­mii Polskiego Filmu zorganizowanej przez PISF. Interesuje się zwłaszcza kinem polskim, kinem autorskim oraz związkami literatury, fi­lozofii i filmu. 



Statistics

Abstract views: 36
PDF downloads: 15


License

Copyright (c) 2011 Marcin Maron

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.