The Autobiographical Situation in “The Mirror” by Andrei Tarkovski
Abstract
The article discusses autobiographical plots of the movie The Mirror by Andrei Tarkovski. The autobiographism is here the starting-point to contemplate the world and the presence of a man in it. The autobiographical situation may be understood as the submersion in temporality and spatiality of the world in order to establish - with the help of cultural act of self-reading - the category of individual life (bios) and transcend it in the pursuit of universal life (eternity). According to creative philosophy of the Russian director, the real life has its sense and source in eternity. Tarkovski’s film perpetuates time as life; time by the matter of the art transforms into eternal memory. Tarkovski’s movie art appears therefore as an attempt of portraying and overcoming the conflict between the spiritual and historical worlds. The article points to a connection of Tarkovski’s artistic search and his conception of the art together with philosophic and religious reflection of Russian thinkers such as Pavel Florensky or Nikolai Berdyaev.
Keywords:
Andrei Tarkovski, autobiographism, Pavel Florensky, Nikolai BerdyaevReferences
Bierdiajew Mikołaj, Choroba czasu. Zmiana i wieczność, w: Bierdiajew Mikołaj, Rozważania o egzystencji, tłum. H. Paprocki, Kęty 2002, s.75, 81-82.
Google Scholar
Czermińska Małgorzata, O autobiografii i autobiograficzności, w: Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 13.
Google Scholar
Florenski Pavel, Imiesławie jako zasada filozoficzna, w: Florenski Pavel, Sens idealizmu. Metafizyka rodzaju i oblicza oraz inne pisma, wyb. i opr. T. Obolevitch, P. Rojek, Warszawa 2009, s. 129, 133, 135, 137, 141.
Google Scholar
Florenski Pavel, Ogólnoludzkie korzenie idealizmu. Filozofia ludów, tłum. T. Obolevitch, w: Florenski Pavel, Sens idealizmu. Metafizyka rodzaju i oblicza oraz inne pisma, wyb. i opr. T. Obolevitch, P. Rojek, Warszawa 2009, s. 39, 45-46, 60, 64, 121-122.
Google Scholar
Gunn Janet V., Sytuacja autobiograficzna, tłum. J. Węgrodzka, w: Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 148, 150-154, 158-159, 162-163, 165.
Google Scholar
Gusdorf Georges, Warunki i ograniczenia autobiografii, w: Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 20-23.
Google Scholar
Jusow Wadim, Zrozumieć istotę tworzenia. Z Wadimem Jusowem rozmawia Hiroshi Takahashi, tłum. E. Misiewicz, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10, s. 244.
Google Scholar
Kojève Alexandre, O wieczności, czasie i pojęciu, tłum. J. Zychowicz, „Kronos” 2009, nr 3, s. 100-101.
Google Scholar
Kovács András B., Dwa światy Tarkowskiego, tłum. ks. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10, s. 77-78.
Google Scholar
Kuśmierczyk Seweryn, Labirynt „Zwierciadła”, „Kino”1998, nr 10, s. 17, 18.
Google Scholar
Kuśmierczyk Seweryn, Zwierciadło: kulisy filmu, „Res Publica Nowa” 2009, nr 7, s. 100-105.
Google Scholar
Michałkowicz Wladimir, Energia obrazu, tłum. A. Rekus, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10, s. 89.
Google Scholar
Pomieranc Grigorij, W poszukiwaniu wewnętrznego kręgu, tłum. ks. H. Paprocki, „Kwartalnik Filmowy” 1995, nr 9-10 s. 65.
Google Scholar
Tarkowski Andriej, Czas utrwalony, tłum. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1991, s. 5-10, 14, 28, 33, 46, 48-49, 85, 94, 96, 165.
Google Scholar
Tarkowski Andriej, Kompleks Tołstoja. Myśli o życiu i sztuce, tłum., wyb. i opr. S. Kuśmierczyk, Warszawa 1989, s. 239-241, 244, 246-248.
Google Scholar
Authors
Marcin Maronkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Maria Curie-Skłodowska University Poland
Absolwent Wydziału Operatorskiego PWSFTviT w Łodzi, doktor nauk humanistycznych UJ w Krakowie, operator i filmoznawca. Autor monografii twórczości filmowej Wojciecha Jerzego Hasa (Dramat czasu i wyobraźni. Filmy Wojciecha J. Hasa, 2010). Współautor książki poświęconej twórczości operatora filmowego Jerzego Lipmana (Zdjęcia - Jerzy Lipman, 2005). Adiunkt na Wydziale Artystycznym UMCS, gdzie wykłada fotografię. Jest także jednym z wykładowców Akademii Polskiego Filmu zorganizowanej przez PISF. Interesuje się zwłaszcza kinem polskim, kinem autorskim oraz związkami literatury, filozofii i filmu.
Statistics
Abstract views: 35PDF downloads: 15
License
Copyright (c) 2011 Marcin Maron

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Marcin Maron, Anima Possession: “Possession” by Andrzej Żuławski in the Context of the Notion of the Phantasm and Depth Psychology , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Marcin Maron, The Development of the Art of Cinematography in the 1960s and in the First Half of the 1970s. Europe, USA, Poland , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Marcin Maron, Facing Evil: The Problem of Gnosis in Andrzej Żuławski’s Polish Films of the 1970s , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Marcin Maron, “The Devil” by Andrzej Żuławski: History, Evil and the Romantic Gnosis , Kwartalnik Filmowy: No. 96 (2016): Film and Metaphysics
- Marcin Maron, Head of Medusa, or Realism in Films of the Cinema of Moral Anxiety , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Marcin Maron, Bohdan Poręba’s “Hubal” and Stanisław Różewicz’s “Passion” – the Dispute on Romanticism in Polish Cinema of the 1970s , Kwartalnik Filmowy: No. 92 (2015): Polish Cinema and Politics
- Marcin Maron, The Head of Medusa – Or Realism of the Cinema Of Moral Anxiety , Kwartalnik Filmowy: No. 75-76 (2011): Faces of Reality
- Marcin Maron, Stanisław Różewicz’s “The Romantics”: Between Dream and Reality , Kwartalnik Filmowy: No. 77-78 (2012): Polish Myths, Polish Complexes