Analiza repertuarów w porównawczych badaniach kultury filmowej i telewizyjnej PRL
Konrad Klejsa
konrad.klejsa@uni.lodz.plUniwersytet Łódzki (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-6259-9173
Michał Piepiórka
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2523-7656
Abstrakt
Autorzy przedstawiają, na przykładzie dwóch mikrostudiów, możliwości i ograniczenia prowadzenia badań z zakresu historii elektronicznych mediów audiowizualnych z użyciem repertuarowej bazy danych. Oba studia przypadków zawierają element komparatystyczny. Pierwszy przykład dotyczy kina i stanowi porównanie repertuarów Łodzi i Krakowa z 1959 r., ze szczególnym uwzględnieniem filmów Bergmana. Drugi zaś jest porównawczym spojrzeniem na ramówki Telewizji Polskiej w kolejnych dekadach, ze szczególnym uwzględnieniem repertuarów świąt Bożego Narodzenia. Oba studia przypadków są poprzedzone krótkimi wstępami teoretycznymi, wprowadzającymi w styl myślenia, który (jeszcze) nie upowszechnił się w polskim filmoznawstwie.
Instytucje finansujące
Słowa kluczowe:
analiza repertuarów, bazy danych w filmoznawstwie, komparatystyka, import filmów, telewizja w Polsce Ludowej, rozpowszechnianie filmówBibliografia
Biltereyst, D., Meers, P. (2016). New Cinema History and the Comparative Mode: Reflections on Comparing Historical Cinema Cultures. Alphaville. Journal of Film and Screen Media, (11), ss. 13-32.
DOI: https://doi.org/10.33178/alpha.11.01
Google Scholar
Bonner, F. (2003). Ordinary Television: Analyzing Popular TV. London: Sage Publication.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446221716
Google Scholar
Dębski, A. (2019). Nowoczesność, rozrywka, propaganda. Historia kina we Wrocławiu w latach 1919-1945. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT.
Google Scholar
Garncarz, J. (2014). Radosny nastrój i szczypta tragizmu. Kulturowa specyfika regionalnych preferencji filmowych w niemieckiej części Górnego Śląska około 1930 roku (tłum. P. Pieńkowska-Wiederkehr). W: K. Klejsa, M. Saryusz-Wolska (red.), Badanie widowni filmowej. Antologia przekładów (ss. 58-76). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Garncarz, J. (2016). O powstawaniu kin w Niemczech w latach 1896-1914 (tłum. T. Gabiś). W: A. Dębski, M. Loiperdinger (red.), KINtop. Antologia wczesnego kina. Część I (ss. 211-232). Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
Google Scholar
Garncarz, J. (2020). Hollywood w Niemczech. Rola amerykańskich filmów w Niemczech w latach 1925-1990. W: M. Pabiś-Orzeszyna, M. Rawska, P. Sitarski (red.), Filmowa Europa (ss. 47-90). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-572-0.04
Google Scholar
Garncarz, J. (2022). Zmienność upodobań. O preferencjach filmowych Europejczyków w latach 1896-1939 (tłum. A. Dębski). Wrocław: Wydawnictwo Centrum Studiów Niemieckich i Europejskich im. Willy’ego Brandta Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Klejsa, K., Sedgwick, J. (2022). „It Seems to Me that the Most Popular Films in the West Are Very Harmful to Us”: Film Popularity in Poland During the Years of „High Stalinisation”. W: J. Sedgwick (red.), Towards a Comparative Economic History of Cinema, 1930-1970 (ss. 307-338). Cham: Springer.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-05770-0_11
Google Scholar
Klenotic, J. (2019). Roll the Credits: Gender, Geography, and the People’s History of Cinema. W: D. Biltereyst, R. Maltby, P. Meers (red.), The Routledge Companion to New Cinema History (ss. 202-216). New York: Routledge.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315666051-21
Google Scholar
Livingstone, S. (2012). Challenges to Comparative Research in a Globalizing Media Landscape. W: F. Esser, T. Hanitzsch (red.), Handbook of Comparative Communication Research (ss. 415-429). New York: Routledge.
Google Scholar
Lotze, K., Klejsa, K. (2024). „Our Job Is to Pull Audience to Soviet Films with All Means Necessary”. State-Monopolised Film Distribution and Patterns of Film Exhibition in Two Eastern Bloc Cities in the Stalinist Period: A Comparative Case Study of Cracow (Poland) and Magdeburg (East Germany). W: D. Treveri Gennari, L. Van de Vijver, P. Luigi Ercole (red.), The Palgrave Handbook of Comparative New Cinema Histories (ss. 195-220). Cham: Palgrave Macmillan.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-38789-0_10
Google Scholar
Maltby, R. (2016). On the Prospect of Writing Cinema History from Below. TMG: Journal for Media History, 9 (2), ss. 74-96.
DOI: https://doi.org/10.18146/tmg.550
Google Scholar
Mihelj, S., Huxtable, S. (2018). From Media Systems to Media Cultures: Understanding Socialist Television. Cambridge: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/9781108525039
Google Scholar
Pabiś-Orzeszyna, M. (2020). Zwrot historyczny w badaniach filmoznawczych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
DOI: https://doi.org/10.18778/8142-735-7
Google Scholar
Piepiórka, M. (2019). Nie tylko „Teleranek”. (Nie)obecność filmów zagranicznych w Telewizji Polskiej w stanie wojennym. Kwartalnik Filmowy, (108), ss. 71-90.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.183
Google Scholar
Sedgwick, J. (2000). Popular Filmgoing in 1930s Britain: A Choice of Pleasures. Exeter: University of Exeter Press.
Google Scholar
Sedgwick, J. (2020). From POPSTAT to RelPOP: A Methodological Journey in Investigating Comparative Film Popularity. TMG: Journal of Media History, 23 (1-2), ss. 1-9.
DOI: https://doi.org/10.18146/tmg.776
Google Scholar
Autorzy
Konrad Klejsakonrad.klejsa@uni.lodz.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
https://orcid.org/0000-0002-6259-9173
Profesor Uniwersytetu Łódzkiego, zatrudniony w Katedrze Filmu i Mediów Audiowizualnych. Jego zainteresowania naukowe ogniskują się wokół historii polskiej kultury filmowej po II wojnie światowej, polsko-niemieckich relacji filmowych oraz badań widowni. Obecnie kieruje projektem „Rozpowszechnianie filmów w Polsce w latach 1945-1989”, finansowanym przez Narodowe Centrum Nauki.
Autorzy
Michał PiepiórkaUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0003-2523-7656
Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa, adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Autor książki Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej (2019). Publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Images”, „Ekranach” i „Panoptikum”. Do jego zainteresowań naukowych należą filmowe obrazy transformacji gospodarczej, przemiany polskiego kina współczesnego i kinematografia schyłku PRL.
Statystyki
Abstract views: 172PDF downloads: 68
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Konrad Klejsa, Michał Piepiórka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Adamczak, Konrad Klejsa, Współczesne badania produkcji i dystrybucji filmowej – wprowadzenie , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Michał Piepiórka, Nie tylko „Teleranek”. (Nie)obecność filmów zagranicznych w Telewizji Polskiej w stanie wojennym , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Konrad Klejsa, „Świat, który przezwyciężamy i pozostawiamy za sobą”. Import, rozpowszechnianie i widownia filmów z krajów kapitalistycznych w Polsce Ludowej w latach 1949-1956 w świetle badań archiwalnych , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Michał Piepiórka, Już tylko „Kiler”. Kino końca postkomunizmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Konrad Klejsa, Cenzura filmów zagranicznych w Polsce Ludowej lat 1945-1956. Rekonesans , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Konrad Klejsa, Na jakie filmy i do których kin chadzałby Eberhard Mock? Teatry świetlne oraz ich repertuary w weimarskim i nazistowskim Wrocławiu , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Michał Piepiórka, „Cudowne dziecko”. Studium polsko-kanadyjskiej koprodukcji schyłku PRL , Kwartalnik Filmowy: Nr 121 (2023): Kino i młoda widownia
- Michał Piepiórka, Wiedza – technologia – New Age. UFO w filmach schyłku PRL , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Konrad Klejsa, Badania widowni filmowej: historia i współczesność (rekonesans bibliograficzny) , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość