Już tylko „Kiler”. Kino końca postkomunizmu

Michał Piepiórka

piepior@tlen.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)
http://orcid.org/0000-0003-2523-7656

Abstrakt

Autor artykułu koncentruje się na filmach, które na przełomie wieków zwiastowały załamanie się dotychczasowego sposobu reprezentacji polskiej rzeczywistości po transformacji. W latach 90. najpopularniejsze filmy reprezentowały tak zwane kino bandyckie, którego narracja była zbieżna z tym, co o zakulisowych rozgrywkach na zbiegu biznesu i polityki pisała Jadwiga Staniszkis. Socjolożka określiła lata 90. jako epokę postkomunizmu, w której wciąż rządziły osoby związane z poprzednią władzą – z tą różnicą, że na polu ekonomicznym. Pod koniec dekady ta narracja przestała mieć funkcję wyjaśniającą i zastąpiły ją inne – rozbrajające grozę postkomunizmu i pokazujące Polskę jako normalny, europejski kraj, niemający komunistycznego balastu. W artykule Piepiórka koncentruję się na filmach sensacyjnych Wojciecha Wójcika i debiucie Patryka Vegi oraz komediach bandyckich, parodiujących takie filmy, jak Psy czy Młode wilki. W ten sposób autor opisuje strategie radzenia sobie przez polskie kino z traumą postkomunizmu.


Słowa kluczowe:

postkomunizm, kino polskie

Dziemidok, Bohdan, O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011.
  Google Scholar

Fukuyama, Francis, Koniec historii, przeł. T. Bieroń, M. Wichrowski, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009.
  Google Scholar

Lewicki, Arkadiusz, Kino popularne a polskie społeczeństwo po roku 1989, w: Polskie kino popularne, red. P. Zwierzchowski i D. Mazur, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011.
  Google Scholar

Majer, Artur, Kino Juliusza Machulskiego, Wydawnictwo Kwieciński, Bielsko-Biała 2014.
  Google Scholar

Mazierska, Ewa, Polish Postcommunist Cinema: from Pavement Level, Peter Lang, Bern 2007.
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław, Szyłak, Jerzy, Kino najnowsze, Znak, Kraków 1999.
  Google Scholar

Stachówna, Grażyna, Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
  Google Scholar

Staniszkis, Jadwiga, Postkomunizm. Próba opisu, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2005.
  Google Scholar

Wujec, Paweł, Na wyspie skarbów, w: Młodzi końca wieku. Pokolenie 2000 czy Pokolenie ’89; Dzieci Wolnego Rynku czy Blokersi – artykuły z „Gazety Wyborczej”, red. M. Piasecki, Agora, Warszawa 1999.
  Google Scholar

Z J. Machulskim rozmawia K. Bielas, Błahy jest ten świat, „Gazeta Wyborcza” 1997, nr 247.
  Google Scholar

Z P. Vegą rozmawiał K. J. Zarębski, Cienka czerwona linia, „Kino” 2005, nr 4.
  Google Scholar

Zarębski, Konrad J., Pitbull, „Kino” 2005, nr 4.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-06-30

Cited By / Share

Piepiórka, M. (2019) „Już tylko «Kiler». Kino końca postkomunizmu”, Kwartalnik Filmowy, (105-106), s. 69–82. doi: 10.36744/kf.44.

Autorzy

Michał Piepiórka 
piepior@tlen.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
http://orcid.org/0000-0003-2523-7656

Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa. Asystent w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego. Publikował m. in. w „Panoptikum”, „Images”, „Ekranach”, „Kulturze i Historii”, „Tematach z Szewskiej” oraz w tomach zbiorowych. Autor książki Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej (2019). Zajmuje się filmem dokumentalnym we współczesnej kulturze audiowizualnej, przemianami w kinie współczesnym oraz filmowymi interpretacjami polskiej transformacji gospodarczej. Zdobywca wyróżnień w konkursach im. Krzysztofa Mętraka (2016, 2017, 2018) oraz „Powiększenie” (2011) portalu Filmweb. Autor bloga filmowego „Bliżej Ekranu”, za prowadzenie którego otrzymał w 2017 r. nominację do nagrody PISF.



Statystyki

Abstract views: 333
PDF downloads: 592


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Michał Piepiórka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.