Only a „Kiler”. The Cinema of the End of Post-Communism

Michał Piepiórka

piepior@tlen.pl
Uniwersytet Łódzki (Poland)
http://orcid.org/0000-0003-2523-7656

Abstract

The author of the article focuses on films that at the turn of the century heralded the collapse of the current way of representing Polish reality after transformation. In the 1990s, the most popular films represented the so-called bandit cinema, whose narrative coincided with what Jadwiga Staniszkis wrote about behind-the-scenes competitions at the junction of business and politics. The sociologist described the 1990s as an era of post-communism, in which people associated with the previous power still ruled – with the difference that they ruled in the economic field, and not in political one. Towards the end of the decade, this narrative ceased to have an explanatory function and was replaced by others – the disarming horror of post-communism and showing Poland as a normal European country without communist ballast. In the article, Piepiórka focuses on sensational films by Wojciech Wójcik and the debut of Patryk Vega and bandits comedies, parodying such films as Dogs or Young Wolves. In this manner, the author describes the strategies of coping with the trauma of post-communism by Polish cinema.


Keywords:

postcommunism, Polish Cinema

Dziemidok, Bohdan, O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2011.
  Google Scholar

Fukuyama, Francis, Koniec historii, przeł. T. Bieroń, M. Wichrowski, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009.
  Google Scholar

Lewicki, Arkadiusz, Kino popularne a polskie społeczeństwo po roku 1989, w: Polskie kino popularne, red. P. Zwierzchowski i D. Mazur, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011.
  Google Scholar

Majer, Artur, Kino Juliusza Machulskiego, Wydawnictwo Kwieciński, Bielsko-Biała 2014.
  Google Scholar

Mazierska, Ewa, Polish Postcommunist Cinema: from Pavement Level, Peter Lang, Bern 2007.
  Google Scholar

Przylipiak, Mirosław, Szyłak, Jerzy, Kino najnowsze, Znak, Kraków 1999.
  Google Scholar

Stachówna, Grażyna, Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.
  Google Scholar

Staniszkis, Jadwiga, Postkomunizm. Próba opisu, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2005.
  Google Scholar

Wujec, Paweł, Na wyspie skarbów, w: Młodzi końca wieku. Pokolenie 2000 czy Pokolenie ’89; Dzieci Wolnego Rynku czy Blokersi – artykuły z „Gazety Wyborczej”, red. M. Piasecki, Agora, Warszawa 1999.
  Google Scholar

Z J. Machulskim rozmawia K. Bielas, Błahy jest ten świat, „Gazeta Wyborcza” 1997, nr 247.
  Google Scholar

Z P. Vegą rozmawiał K. J. Zarębski, Cienka czerwona linia, „Kino” 2005, nr 4.
  Google Scholar

Zarębski, Konrad J., Pitbull, „Kino” 2005, nr 4.
  Google Scholar


Published
2019-06-30

Cited by

Piepiórka, M. (2019) “Only a „Kiler”. The Cinema of the End of Post-Communism”, Kwartalnik Filmowy, (105-106), pp. 69–82. doi: 10.36744/kf.44.

Authors

Michał Piepiórka 
piepior@tlen.pl
Uniwersytet Łódzki Poland
http://orcid.org/0000-0003-2523-7656

Doktor nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa. Asystent w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Uniwersytetu Łódzkiego. Publikował m. in. w „Panoptikum”, „Images”, „Ekranach”, „Kulturze i Historii”, „Tematach z Szewskiej” oraz w tomach zbiorowych. Autor książki Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej (2019). Zajmuje się filmem dokumentalnym we współczesnej kulturze audiowizualnej, przemianami w kinie współczesnym oraz filmowymi interpretacjami polskiej transformacji gospodarczej. Zdobywca wyróżnień w konkursach im. Krzysztofa Mętraka (2016, 2017, 2018) oraz „Powiększenie” (2011) portalu Filmweb. Autor bloga filmowego „Bliżej Ekranu”, za prowadzenie którego otrzymał w 2017 r. nominację do nagrody PISF.



Statistics

Abstract views: 355
PDF downloads: 641


License

Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.