Motyw autobiograficzny w filmach Michaela Moore’a

Konrad Klejsa

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Michael Moore jest nie tylko jednym z najwybitniejszych, ale zarazem jednym z najbardziej kontrowersyjnych współczesnych reżyserów. Styl jego filmów można określić jako „heterogeniczny”, ponieważ są w nich wykorzystywane różnorodne wzorce stylistyczne, takie jak np. właściwe kinu dokumentalnemu tryby wyjaśniający czy uczestniczący. Klejsa analizuje filmy Moore’a, przyjmując założenie, że do dokumentów tych reżyser wplótł wątki autobiograficzne. Na poparcie tej tezy autor podejmuje się opisu zarówno wizualnych, jak i dźwiękowych aspektów filmów Moore’a. Przede wszystkim zwraca uwagę na zastosowanie narracji voice-over w wariancie pierwszoosobowym, co należy uznać za kluczowy element filmowego stylu Moore’a. Klejsa podkreśla także, że sceny zawierające materiały z rodzinnego archiwum reżysera (filmy i zdjęcia) budują silny autobiograficzny kontekst. W zakończeniu autor podejmuje kwestię autobiograficznych strategii kreowania statusu reżysera jako gwiazdy we współczesnym pejzażu medialnym.


Słowa kluczowe:

Michael Moore, autobiografizm, voice-over

Bernstein Matthew, Documentaphobia and Mixed Modes, w: Documenting the Documentary: Close Readings of Film and Video, red. B. Grant, J. Sloniowski, Detroit 1998, s. 397-415.
  Google Scholar

Carroll Noël, Nonfiction Film and Postmodernist Scepticism, w: Post-Theory: Reconstructing Film Studies, red. D. Bordwell, N. Carroll, Madison 1996, s. 294.
  Google Scholar

Eitzen Dirk, When is a Documentary? Documentary as a Mode of Reception, „Cinema Journal” 1995, nr 1, s. 101, 102.
DOI: https://doi.org/10.2307/1225809   Google Scholar

Lane Jim, The Autobiographical Documentary in America, Madison 2002, s. 23, 33-35.
  Google Scholar

Larner Jim, Forgive Us Our Sins: Michael Moore and the Future of the Left, New York 2006, s. 100.
  Google Scholar

Michael & Me. An Interview with Michael Moore, „Film Comment“ 1989, nr 25.
  Google Scholar

Nichols Bill, The Voice of Documentary, „Film Quarterly” 1983, nr 3, s. 18-30.
DOI: https://doi.org/10.2307/3697347   Google Scholar

Przylipiak Mirosław, Poetyka kina dokumentalnego, Gdańsk – Słupsk 2004, s. 25.
  Google Scholar

Rutkowska Teresa, W kierunku kina performatywnego. Od Luisa Buñuela do Michaela Moore’a, „Kwartalnik Filmowy” 2007, nr 60.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Klejsa, K. (2011) „Motyw autobiograficzny w filmach Michaela Moore’a”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 190–199. doi: 10.36744/kf.2996.

Autorzy

Konrad Klejsa 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódz­kiego; autor książki Filmowe oblicza kontestacji (2008).



Statystyki

Abstract views: 19
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Konrad Klejsa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.