Historia – analiza – recepcja

Konrad Klejsa

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Recenzja pracy zbiorowej Film i historia. Antologia (2008) pod redakcją Iwony Kurz. Konrad Klejsa zwraca uwagę, że publikacja ta przynajmniej częściowo wypełnia dotkliwą lukę w polskim filmoznawstwie, jaką jest znikoma liczba przekładów – zwłaszcza książek autorskich, ale również tomów zbiorowych. Omawiając kolejne teksty, Klejsa zauważa, że dobór artykułów zmusza czytelnika do przeformułowania wcześniejszych wyobrażeń dotyczących związków między filmem i historią, m.in. dlatego, że relacje te nie dotyczą wyłącznie filmów historycznych, ale także tych, które w czasie produkcji określane są jako współczesne. W odniesieniu do związków między filmem a pamięcią (zarówno tą „prywatną”, jak i zakorzenianą w oficjalnych praktykach kulturowych) recenzent zauważa, że koncept ten uświadamia nam, iż historia faktycznie straciła dziś „monopol na przeszłość”. W podsumowaniu czytamy, że trudną do przecenienia wartością antologii jest to, że dostarcza ona teoretycznej bazy do rozważań o funkcjach historii w kinie oraz o sposobach uprawiania „uhistorycznionej” analizy filmu. Tom ten jest również zachętą do ponownego wkroczenia na obszar badań nad recepcją.


Słowa kluczowe:

Iwona Kurz, recenzja, pamięć, film i historia

Ferro Marc, Historycy i kino, tłum. J. M. Godzimirski, „Kino” 1989, nr 10.
  Google Scholar

Film i historia. Antologia, red. Iwona Kurz, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Hendrykowski Marek, Film jako źródło historyczne, Ars Nova, Poznań 2000.
  Google Scholar

Kuhn Annette, An everyday magic. Cinema and cultural memory, I. B.Tauris, London 2002.
DOI: https://doi.org/10.5040/9780755699476   Google Scholar

Skotarczak Dorota, Film i historia w doświadczeniach polskich historyków, w: Media audiowizualne w warsztacie historyka, red. D. Skotarczak, Instytut Historii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2008.
  Google Scholar

Wagner Ryszard, Film fabularny jako źródło historyczne, „Kultura i Społeczeństwo” 1974, nr 2.
  Google Scholar

Welzer Harald, Sabine Moller, Karoline Tschuggnall, „Dziadek nie był nazistą”. Narodowy socjalizm i Holokaust w pamięci rodzinnej, tłum. P. Masłowski, w: Pamięć zbiorowa i kulturowa. Współczesna perspektywa niemiecka, red. M. Saryusz-Wolska, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2009.
  Google Scholar

Wilharm Irmgard, Bewegte Spuren. Studien zur Zeitgeschichte im Film, Offizin, Hannover 2006.
  Google Scholar

Witek Piotr, Kultura – film – historia. Metodologiczne problemy doświadczenia audiowizualnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2005.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-03-31

Cited By / Share

Klejsa, K. (2010) „Historia – analiza – recepcja”, Kwartalnik Filmowy, (69), s. 225–229. doi: 10.36744/kf.3090.

Autorzy

Konrad Klejsa 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Filmu Instytutu Teorii Literatury, Teatru i Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Łódz­kiego; autor książki Filmowe oblicza kontestacji (Warszawa 2008).



Statystyki

Abstract views: 18
PDF downloads: 6


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Konrad Klejsa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.