Obcy we mnie, obcy wśród nas. Doświadczenie emigracyjne w brytyjskich filmach Jerzego Skolimowskiego („Fucha” i „Najlepszą zemstą jest sukces”)

Konrad Klejsa

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki (Polska)

Abstrakt

Analizując Fuchę i Najlepszą zemstą jest sukces – filmy stanowiące ważną część brytyjskiego okresu twórczości Jerzego Skolimowskiego – autor posługuje się dwiema dopełniającymi się perspektywami interpretacyjnymi. Pierwsza koncentruje się na emigracyjnym charakterze obu filmów, druga natomiast zakłada, iż reżyser zawiera z widzem „pakt autobiograficzny”; zgodnie z jego regułami odbiorca oczekuje od autora „mówienia prawdy o sobie” i skłonny jest dopatrywać się elementów autobiograficznych nawet tam, gdzie w rzeczywistości ich nie ma, zaś nadawca tekstu przyzwala na wynikające z tego konsekwencje. W toku interpretacji autor dowodzi, że charakterystyczne dla całej twórczości Skolimowskiego „outsiderstwo”, rozumiane jako odczuwanie obcości świata, w Fusze i Najlepszą zemstą jest sukces wyraża się poprzez spojrzenie emigranta – niezakorzenionego na nowym terytorium i szamoczącego się ze wspomnieniami z opuszczonej ojczyzny.



Słowa kluczowe:

Jerzy Skolimowski, pakt autobiograficzny, emigracja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Klejsa, K. (2006) „Obcy we mnie, obcy wśród nas. Doświadczenie emigracyjne w brytyjskich filmach Jerzego Skolimowskiego („Fucha” i «Najlepszą zemstą jest sukces»)”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 142–157. doi: 10.36744/kf.3510.

Autorzy

Konrad Klejsa 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska

Adiunkt w Katedrze Kul­tury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego. Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej. Przygotowuje do druku książkę Filmowe oblicza kontestacji. Kino i kultura protestu lat 60. w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej.



Statystyki

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Konrad Klejsa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora