Ciała na sprzedaż – mroczna strona globalizacji
Abstrakt
Autor podejmuje kwestię mrocznej strony mobilności i ruchów migracyjnych, zwracając uwagę na zjawisko handlu ludźmi (human trafficking). Wychodząc od teoretycznych propozycji Arjuna Appaduraia, Loska przyjmuje założenie, że film jako nośnik etnoobrazów jest tekstem kultury odzwierciedlającym zachodzące przemiany i zdolnym do przedstawienia problemów społecznych. Nie znaczy to, że fikcja artystyczna jest „niewinna” ideologicznie, bowiem większość filmów analizowanych przez autora korzysta ze schematów gatunkowych kina popularnego. W imieniu pokrzywdzonych przemawiają reprezentanci kultury zachodniej (jako wytwórcy tekstów i ich bohaterowie). Większość przywoływanych przez Loskę przykładów potwierdza tezę Gayatri Spivak, że „podporządkowani” są pozbawieni głosu. Nie są też odbiorcami filmowych opowieści, gdyż te skierowano do dominującej większości pragnącej katharsis. Nie znaczy to bynajmniej, że należy porzucić tę perspektywę jako uwikłaną w (neo)kolonialną ideologię, ale raczej ze świadomością jej ograniczeń wydobyć z teksów należących do kultury popularnej to, co pozwala na przedstawienie rzeczywistych zagrożeń – problemu handlu kobietami i zmuszania ich do prostytucji.
Słowa kluczowe:
Arjun Appadurai, Gayatri Spivak, postkolonializmBibliografia
Andrijasevic, Rutvica. 2007. Beautiful Dead Bodies: Gender, Migration and Representation in Anti-Trafficking Campaigns, „Feminist Review” 86.
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.fr.9400355
Google Scholar
Appadurai, Arjun. 2005. Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Tłum. Z. Pucek, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Ballestreros, Isolina. 2005. Embracing the Other: The Feminization of Spanish ‘Immigration cinema’, “Studies in Hispanic Cinemas” 2 (1).
DOI: https://doi.org/10.1386/shci.2.1.3/1
Google Scholar
Cooper, Sarah. 2007. Mortal Ethics: Reading Levinas with the Dardenne Brothers, „Film-Philosophy” 11 (2).
DOI: https://doi.org/10.3366/film.2007.0011
Google Scholar
Coxe, Brinton Tench. 2010. Playground-Graveyard: Violence, the Body and Borderline Urban Space in Lilja 4-Ever, „Ulbandus Review” 13.
Google Scholar
Foucault, Michel. 1995. Historia seksualności. Tłum. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Lai, Larissa. 2010. Neither Hand, nor Foot, nor Kidney: Biopower, Body Parts and Human Flows in Stephen Frears' Dirty Pretty Things, „CineAction” 80.
Google Scholar
Lee Maggy (red.). 2007. Human Trafficking, Portland: Willan Publishing.
Google Scholar
Loshitzky, Yosefa. 2010. Screening Strangers: Migration and Diaspora in Contemporary European Cinema, Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar
Loska, Krzysztof. 2012. Tożsamość kulturowa i wizerunek diaspory w kinie brytyjskim, „Kwartalnik Filmowy” 81.
Google Scholar
Loska, Krzysztof. 2011. Tożsamość w przejściu - filmowe wizerunki mniejszość tureckiej w Niemczech, „Kultura Współczesna” 2.
Google Scholar
McCabe, Kimberly A., Sabita Manian (red.). 2010. Sex Trafficking: A Global Perspective, Plymouth: Lexington Books.
Google Scholar
Morawska, Ewa. 2010. Trafficking into and from Eastern Europe. W: Maggy Lee (red.). Human Trafficking, Portland: Willan Publishing.
Google Scholar
O'Healy, Aine. 2010. Mediterranean Passages: Abjection and Belonging in Contemporary Italian Cinema, „California Italian Studies”, 1 (1).
DOI: https://doi.org/10.5070/C311008876
Google Scholar
Vance, Carole S. 2012. Innocence and Experience: Melodramatic Narratives of Sex Trafficking and Their Consequences for Law and Policy, „History of the Present” 2 (2).
DOI: https://doi.org/10.5406/historypresent.2.2.0200
Google Scholar
Shelley, Louise. 2010. Human Trafficking: A Global Perspective, New York: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511760433
Google Scholar
Spivak, Gayatri. 2011. Czy podporządkowani inni mogą przemówić? Tłum. E. Majewska, „Krytyka Polityczna” 24-25.
Google Scholar
Torchin, Leshu. 2010. Foreign Exchange. W: Moving People, Moving Images: Cinema and Trafficking in the New Europe, W. Brown, D. Iordanova. L. Torchin (red.). St Andrews: Film Studies.
Google Scholar
Wilson, Emma. 2005. Children, Emotion and Viewing in Contemporary European Film, „Screen” 46 (3).
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/46.3.329
Google Scholar
Autorzy
Krzysztof Loskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizualnych, zajmuje się filmem japońskim i kulturą współczesną, autor książek, m.in.: Dziedzictwo McLuhana. Między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock - autor wśród gatunków (2002), David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003, wspólnie z Andrzejem Pitrusem), Encyklopedia filmu science fiction (2004), Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Nowy film japoński (2013).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Krzysztof Loska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Krzysztof Loska, Pamięć, performans i afekty – temat ludobójstwa w filmach Joshui Oppenheimera , Kwartalnik Filmowy: Nr 111 (2020): Zmysły i afekty
- Krzysztof Loska, „Choroba tropikalna”, czyli o ludziach, zwierzętach i duchach w filmie Apichatponga Weerasethakula , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Krzysztof Loska, Podróż do Nowego Świata. Filmowa fikcja etnograficzna w perspektywie postkolonialnej , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Krzysztof Loska, Apichatpong Weerasethakul – o polityce i widmach , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Krzysztof Loska, Architektura i japoński kolonializm – filmowy obraz przestrzeni miejskiej w okupowanym Seulu , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Krzysztof Loska, Historie polskich emigrantów w kinie europejskim , Kwartalnik Filmowy: Nr 109 (2020): Przestrzeń architektoniczna w filmie
- Krzysztof Loska, Z punktu widzenia ludności rdzennej – film jako narzędzie dekolonizacji w Kanadzie , Kwartalnik Filmowy: Nr 116 (2021): Kino i tożsamość społeczna
- Krzysztof Loska, Życie w cieniu elektrowni atomowej (Fukushima – dziesięć lat później) , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Krzysztof Loska, Oscar Micheaux i początki kina afroamerykańskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 117 (2022): Kino nieznane/ukryte
- Krzysztof Loska, Lav Diaz, rewolucja i czas mesjański , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm