Woman, Communist, Filmmaker

Piotr Zwierzchowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University (Poland)

Abstract

Monika Talarczyk-Gubała took another step toward filling still too many gaps in the history of Polish cinema. The protagonist of her new book Wanda Jakubowska. Od nowa [Wanda Jakubowska. Afresh] (2015) is the eponymous film director. Through her book, Talarczyk-Gubała made the film director both familiar and enigmatic, almost completely forgotten, and yet one of which we are constantly reminded. Her films are constantly watched, and yet the film reels are covered in dust, as nobody reaches for them. The book is an essay of the highest order. It takes up a rarely discussed topic, it adopts an original approach in its analysis, especially in view of research on Polish cinema, that is it considers Jakubowska’s work as an example of women’s cinematography, with all the consequences of this label. The book is wonderfully written and reads very well.


Keywords:

Monika Talarczyk-Gubała, Wanda Jakubowska, women's cinema

Gomułka, W., O aktualnych problemach ideologicznej pracy partii, wygłoszony 4 lipca 1963 r., w: W. Gomułka, O naszej partii, Warszawa 1968.
  Google Scholar

Humm, M., Słownik teorii feminizmu, tłum. Bożena Umińska, Jarosław Mikos, Warszawa 1993.
  Google Scholar

Lubelski, T., Życie codzienne proletariuszy we wczesnym PRL-u, w: tegoż, Historia niebyła kina PRL, Kraków 2012.
  Google Scholar

Talarczyk-Gubała, M., Biały mazur. Kino kobiet w polskiej kinematografii, Poznań 2013.
  Google Scholar

Talarczyk-Gubała, M., Wanda Jakubowska. Od nowa, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.
  Google Scholar

Talarczyk-Gubała, M., Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Szczecin 2013.
  Google Scholar

Zajiček, E., Poza ekranem. Polska kinematografia w latach 1896-2005, wyd. II uzupełnione i rozszerzone, Warszawa 2009.
  Google Scholar


Published
2015-09-30

Cited by

Zwierzchowski, P. (2015) “Woman, Communist, Filmmaker”, Kwartalnik Filmowy, (91), pp. 208–215. doi: 10.36744/kf.2296.

Authors

Piotr Zwierzchowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University Poland

Filmoznawca, profesor UKW w Bydgoszczy. Główny przedmiot jego badań stanowi historia kina polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60. Autor książek, m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000), Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideolo­gia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006), Kino nowej pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim lat 60. (2013); redaktor i współ­redaktor kilkunastu tomów zbiorowych, m.in. Kino polskie wobec umierania i śmierci (2005), Kino polskie po roku 1989 (2007), Polskie kino popularne (2011), Kino polskie wobec II wojny światowej (2011), Polskie piśmiennictwo filmowe (2013), Kino, którego nie ma (2013), Konrad Eberhardt (2013).



Statistics

Abstract views: 38
PDF downloads: 22


License

Copyright (c) 2015 Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.