Adaptacja i problem autorstwa w kinie socrealistycznym
Abstrakt
Zjawisko adaptacji w socrealizmie nie dotyczy jedynie praktyki twórczej ani też tekstów krytycznych i teoretycznych poświęconych relacjom filmu i literatury, aczkolwiek problemowi temu przypisywano wówczas pierwszorzędną rolę. W przypadku kultury stalinowskiej pojęcie adaptacji należy rozumieć znaczniej szerzej – jako dostosowywanie się twórcy do bieżących potrzeb politycznych oraz podporządkowywanie dzieła filmowego innemu tekstowi bądź metatekstowi. Analiza relacji filmu i literatury nie może zatem ograniczać się do konkretnych zabiegów adaptacyjnych, zmian wprowadzanych w szczegółach opowiadania czy też nawet w sposobie wypowiadania. Przyjrzenie się modelowi adaptacji obowiązującemu w Polsce w pierwszej połowie lat 50. umożliwia także podjęcie problemu autorstwa w kinie socrealistycznym.
Słowa kluczowe:
adaptacja, socrealizm, realizm socjalistycznyBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Zwierzchowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego Polska
Filmoznawca, pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Opublikował m in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000), Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji (2005), Kino polskie wobec umierania i śmierci (2005, współred ); redaktor naczelny „Bloku. Międzynarodowego pisma poświęconego kulturze stalinowskiej i post- stalinowskiej”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Piotr Zwierzchowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Zwierzchowski, Co się wydarzyło w Brighton , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Piotr Zwierzchowski, Krzysztof Kornacki, Metodologiczne problemy badania kina PRL-u , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość
- Piotr Zwierzchowski, Polityczne konteksty kina popularnego w Polsce w latach 80. , Kwartalnik Filmowy: Nr 103 (2018): Młode kino polskie – konfrontacja pokoleń
- Mariusz Guzek, Piotr Zwierzchowski, Więcej niż antologia , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski, Spektakl gościnności. „Party przy świecach” Antoniego Krauzego , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Piotr Zwierzchowski, Kobieta, komunistka, filmowiec , Kwartalnik Filmowy: Nr 91 (2015): Film między muzyką pop a popkulturą
- Piotr Zwierzchowski, Szeryf z komitetu powiatowego. O wizerunku sekretarza PZPR w kinie polskim lat 70. , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski, Dziecko i jego świat(y). O filmach Macieja Adamka , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Piotr Zwierzchowski, Przygody Franka Dolasa albo co Giuseppe robił w Warszawie , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Piotr Zwierzchowski, Mapa polskiego kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)