Adaptacja i problem autorstwa w kinie socrealistycznym

Piotr Zwierzchowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego (Polska)

Abstrakt

Zjawisko adaptacji w socrealizmie nie dotyczy jedynie praktyki twórczej ani też tekstów krytycznych i teoretycznych poświęconych relacjom filmu i literatury, aczkolwiek problemowi temu przypisywano wówczas pierwszorzędną rolę. W przypadku kultury stalinowskiej pojęcie adaptacji należy rozumieć znaczniej szerzej – jako dostosowywanie się twórcy do bieżących potrzeb politycznych oraz podporządkowywanie dzieła filmowego innemu tekstowi bądź metatekstowi. Analiza relacji filmu i literatury nie może zatem ograniczać się do konkretnych zabiegów adaptacyjnych, zmian wprowadzanych w szczegółach opowiadania czy też nawet w sposobie wypowiadania. Przyjrzenie się modelowi adaptacji obowiązującemu w Polsce w pierwszej połowie lat 50. umożliwia także podjęcie problemu autorstwa w kinie socrealistycznym.



Słowa kluczowe:

adaptacja, socrealizm, realizm socjalistyczny

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-06-30

Cited By / Share

Zwierzchowski, P. (2005) „Adaptacja i problem autorstwa w kinie socrealistycznym”, Kwartalnik Filmowy, (49-50), s. 78–103. doi: 10.36744/kf.3578.

Autorzy

Piotr Zwierzchowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego Polska

Filmoznawca, pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego. Opubli­kował m in.: Zapomniani bohaterowie. O boha­terach filmowych polskiego socrealizmu (2000), Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe po­rtrety świata edukacji (2005), Kino polskie wo­bec umierania i śmierci (2005, współred ); reda­ktor naczelny „Bloku. Międzynarodowego pis­ma poświęconego kulturze stalinowskiej i post- stalinowskiej”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.