Przygody Franka Dolasa albo co Giuseppe robił w Warszawie

Piotr Zwierzchowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgosz­czy (Polska)

Abstrakt

Niniejszy tekst jest poświęcony polskim komediom wojennym lat 60. XX wieku: Giuseppe w Warszawie Stanisława Lenartowicza, Gdzie jest generał... i Jak rozpętałem drugą wojnę światową Tadeusza Chmielewskiego. Pod uwagę zostało wzięte również Cafe „Pod minogą” (1959) Bronisława Broka. Omawiane filmy wychodziły od pytań i sytuacji wcale nie tak różnych od opisywanych przez polską szkołę filmową, udzielały jednak zupełnie innych odpowiedzi, stając się częścią kina nowej pamięci. Zawarte w nich wizje świata, wojny i polskiego w niej udziału znakomicie wpisywały się w kontekst polityczny i ideologiczny tamtych lat, odpowiadały jednak także społecznym wyobrażeniom. Komedie te starały się unikać kontrowersji, odwoływały się do akceptowanych w społeczeństwie stereotypów i autostereotypów, jak również do konwencji gatunkowych, przede wszystkim do farsy. Ich niewątpliwa do dziś popularność świadczy o tym, że reprezentują wartości przekraczające doraźny wymiar polityki kulturalnej tamtej dekady.


Słowa kluczowe:

Stanisław Lenartowicz, Tadeusz Chmielewski, Bronisław Brok, komedia wojenna

Eberhardt Konrad, 13.13. wojuje, „Film” 1961, nr 20, s. 4.
DOI: https://doi.org/10.2307/20550940   Google Scholar

Edensor Tim, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, tłum. A. Sadza, Kraków 2004, 58-65.
  Google Scholar

Fuksiewicz Jacek, Sen trzynastolatka o drace, „Kultura” 1970, nr 17, s. 10.
  Google Scholar

Gazda Janusz, „Giuseppe w Warszawie”, „ITD. Ilustrowany Magazyn Studencki” 1964, nr 33, s. 16.
  Google Scholar

H.B, Walki naszych ojców… na wesoło, „Za i Przeciw” 1964, nr 35, s. 15.
  Google Scholar

Hiv. (Roman Zimand), Sezon na komedie (I), „Argumenty” 1964, nr 36, s. 12.
  Google Scholar

Hiv. [Roman Zimand], Film niespodzianka, „Argumenty” 1964, nr 3, s. 12
  Google Scholar

Jackiewicz Aleksander, Moja filmoteka. Kino polskie, Warszawa 1983, s. 291.
  Google Scholar

Janicki Stanisław, Orzeszko idzie na wojnę, „Film” 1964, nr 1, s. 4.
  Google Scholar

Janicki Stanisław, Polscy twórcy filmowi o sobie, Warszawa 1962, s. 59, 60.
  Google Scholar

Karbowiak Małgorzata, „Jak rozpętałem II wojnę światową”, „Głos Robotniczy” 1970, nr 90, s. 5.
  Google Scholar

Klaczyński Zbigniew, Odnaleziona komedia, „Trybuna Ludu” 1964, nr 5, s. 4.
  Google Scholar

Kornacki Krzysztof, Ewa i Czesław Petelscy – w krainie PRL-u, w: Autorzy polskiego kina, t. 2, red. G. Stachówna i B. Zmudziński, Kraków 2007, s. 54.
  Google Scholar

Kurz Iwona, Twarze w tłumie. Wizerunki bohaterów wyobraźni zbiorowej w kulturze polskiej lat 1955-1969, Izabelin 2005, s. 140.
  Google Scholar

Madej Alina, Szkopskie lata na filmowym ekranie, w: tejże Kino. Władza. Publiczność. Kinematografia polska w latach 1944-1949, Bielsko-Biała 2002, s. 116-133.
  Google Scholar

Marszałek Rafał, Film fabularny, w: Historia filmu polskiego, t. VI, red. Rafał Marszałek, Warszawa 1994, s. 146.
  Google Scholar

Marszałek Rafał, Polska wojna w obcym filmie, Warszawa 1976, s. 93-94.
  Google Scholar

Marszałek Rafał, Tramwajem do Tobruku, „Współczesność” 1970, nr 10, s. 12.
  Google Scholar

Miczka, współred. A. Madej, Katowice 1994, s. 74-77.
  Google Scholar

Olszewski Jan, Długa droga Franka Dolasa. O nowym filmie Tadeusza Chmielewskiego, „Film” 1968, nr 50-51, s. 14.
  Google Scholar

Peltz Jerzy, Z humorem w plecaku, „Film” 1970, nr 15, s. 4.
  Google Scholar

Protokół z kolaudacji filmu pt. „Gdzie jest generał?”, 27.VII.1963 r., AFN, sygn. A-216, poz. 3, k. 8-10, k. 6. 7.
  Google Scholar

Rammel Iwona, „Dobranoc, ojczyzno kochana, już czas na sen…” Komedia filmowa lat sześćdziesiątych, w: Syndrom konformizmu? Kino polskie lat sześćdziesiątych, red. T.
  Google Scholar

Rewere August [Andrzej Szczypiorski], Nikt nic nie wie, czyli całe miasto mówi o tym, „Film” 1948, nr 22, s. 7.
  Google Scholar

Skwara Janusz, „Giuseppe w Warszawie”, „Poglądy” 1964, nr 19, s. 15.
  Google Scholar

Sławiński Kazimierz, Przygody kanoniera Dolasa, Warszawa 1967, s. 11.
  Google Scholar

Stenogram z posiedzenia Komisji Kolaudacyjnej w dniu 15.X.69r. Na porządku dziennym: omówienie pierwszej części pt. „Ucieczka” filmu trzyczęściowego pt. „Jak rozpętałem II wojnę światową” – zrealizowanego przez reż. Tadeusza Chmielewskiego, Archiwum Filmoteki Narodowej (dalej: AFN), sygn. A-344, poz. 471, k. 3, 6.
  Google Scholar

Stenogram z posiedzenia Komisji Kolaudacyjnej w dniu 17.X.69r. Na porządku dziennym omówienie II i III części serii pt. „Jak rozpętałem II wojnę światową” (odcinek drugi „Za bronią”, odcinek trzeci „Wśród swoich”) – zrealizowanych przez reż. Tadeusza Chmielewskiego, AFN, sygn. A-344, poz. 472, k. 2.
  Google Scholar

Talarczyk-Gubała Monika, PRL się śmieje! Polska komedia filmowa lat 1945-1989, Warszawa 2007, s. 76.
  Google Scholar

Ten temat pozostanie… „Magazyn Filmowy” rozmawia z Wandą Jakubowską, rozmawiał O. Sobański, „Magazyn Filmowy” 1968, nr 13, s. 2.
  Google Scholar

Werner Andrzej, Film fabularny, w: Historia filmu polskiego, t. 5, red. Rafał Marszałek, Warszawa 1985, s. 54.
  Google Scholar

Załuski Zbigniew, Siedem polskich grzechów głównych i inne polemiki, wyd. V, Warszawa 1973, s. . 221-222, 233-235, 272.
  Google Scholar

Zaremba Marcin, Komunizm, legitymizacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce, Warszawa 2002, s. 304-305.
  Google Scholar

Zwierzchowski Piotr, Obraz Rosjan w kinie PRL, w: W objęciach Wielkiego Brata. Sowieci w Polsce 1944-1993, red. S. Stępień, K. Rokicki, Warszawa 2009. ., s. 288-289
  Google Scholar

Zwierzchowski Piotr, Zezowate szczęście, Poznań 2006, s. 40-48, 81.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2012-06-30

Cited By / Share

Zwierzchowski, P. (2012) „Przygody Franka Dolasa albo co Giuseppe robił w Warszawie”, Kwartalnik Filmowy, (77-78), s. 185–200. doi: 10.36744/kf.2861.

Autorzy

Piotr Zwierzchowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgosz­czy Polska

Filmoznawca, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgosz­czy i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Głównym przedmiotem jego badań jest historia kina polskiego po II wojnie świato­wej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60. Autor książek, m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000), Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji (2005), Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Ze­zowate szczęście (2006); redaktor i współredaktor tomów zbiorowych, m.in.: Kino polskie wobec umierania i śmierci (2005), Kino polskie po roku 1989 (2007), Październik 1956 w literaturze i filmie (2010), Polskie kino popularne (2011), Kino polskie wobec II wojny światowej (2011).



Statystyki

Abstract views: 24
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2012 Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.