Dziecko i jego świat(y). O filmach Macieja Adamka

Aldona Ossowska-Zwierzchowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgosz­czy (Polska)

Piotr Zwierzchowski


Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgosz­czy (Polska)

Abstrakt

Filmy Macieja Adamka: Konkurs (2002), Życie przed Tobą (2003), Jestem (2004) oraz Gry i zabawy dziecięce (2010) są bardzo wnikliwymi portretami dziecka i dzieciństwa nakręconymi bez poczucia dominacji dorosłego, angażującymi emocjonalnie, a jednocześnie stanowiącymi znakomity punkt wyjścia do refleksji nad społecznym światem dziecka. Adamek zmusza widza do skonfrontowania się z kulturowymi wyobrażeniami dzieciństwa jako okresu szczęścia i beztroski. W filmach tych znajdziemy też refleksję na temat przemian społecznych ideologii w odniesieniu do dziecka i jego potrzeb rozwojowych oraz konsumenckich, jak również potwierdzenie tezy, że dzieciństwo jest zjawiskiem społecznie konstruowanym.


Słowa kluczowe:

Maciej Adamek, dzieciństwo, kino polskie

Bogunia-Borowska, Małgorzata. 2006. Infantylizacja kulturowa. Adolescencja dzieci oraz infantylizacja dorosłych. W: M. Bogunia-Borowska (red.) Dziecko w świecie mediów i konsumpcji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Górka, Witold. 2004. Kronikarz obcych światów. Z Maciejem Adamkiem rozmawia Witold Górka, „Film” nr 8.
  Google Scholar

Maciejewska-Mroczek, Ewa. 2012. Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Sendecka, Magda. 2004. Dorastam do swoich filmów. Z Maciejem Adamkiem rozmawia Magda Sendecka.„Kino”.
  Google Scholar

Smolińska-Theiss, Barbara. 1998. Świat społeczny w życiu dziecka. W: B. Łaciak. Świat społeczny dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Ossowska-Zwierzchowska, A. i Zwierzchowski, P. (2013) „Dziecko i jego świat(y). O filmach Macieja Adamka”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 211–220. doi: 10.36744/kf.2780.

Autorzy

Aldona Ossowska-Zwierzchowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgosz­czy Polska

Adiunkt w Instytucie Pedagogiki UKW w Bydgoszczy. Zaj­muje się problematyką dziecka i dzieciństwa w przeszłości, a zwłaszcza wizerunkami dziecka i narracjami o dziecku w polskiej kulturze XX w. Redaktorka i współredaktorka ostatnio wydanych tomów: Zobaczyć dziecko. Literackie i filmowe portrety dziecka w Polsce w XX wieku (2012) oraz numeru tematycznego „Przeglądu Pedagogicz­nego” Dziecko w Polsce w XX wieku (1/2012).


Autorzy

Piotr Zwierzchowski 

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgosz­czy Polska

Filmoznawca, profesor UKW w Bydgoszczy i SWPS w Warszawie. Głównym przedmiotem jego badań jest historia kina polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60. Autor książek, m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000), Piękny sen peda­goga. Literackie i filmowe portrety świata eduka­cji (2005), Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideolo­gia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006); re­daktor i współredaktor tomów zbiorowych, m.in. Kino polskie wobec umierania i śmierci (2005), Kino polskie po roku 1989 (2007), Październik 1956 w literaturze i filmie (2010), Polskie kino po­pularne (2011), Kino polskie wobec II wojny świa­towej (2011), Polskie piśmiennictwo filmowe (2013), Kino, którego nie ma (2013).



Statystyki

Abstract views: 3
PDF downloads: 1


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.