The Child and Its World(s): Films by Maciej Adamek
Aldona Ossowska-Zwierzchowska
kwartalnik.filmowy@ispan.plKazimierz Wielki University, Bydgoszcz (Poland)
Piotr Zwierzchowski
Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz (Poland)
Abstract
Films by Maciej Adamek such as: The Competition (2002), Life to Live (2003), I Am Here (2004) and Kids Play (2010) are very insightful portraits of children and childhood, made without a feeling of an adult’s domination over the film. They are emotionally engaging, and at the same time, they offer an excellent starting point for reflection on the social world of children. Adamek forces the viewer to confront the cultural concept of childhood as a period full of happiness and innocence. In these films there is also a reflection on the social changes of ideologies related to children, their development and consumer needs, and a confirmation of the thesis that childhood is a socially constructed phenomenon.
Keywords:
Maciej Adamek, childhood, Polish cinemaReferences
Bogunia-Borowska, Małgorzata. 2006. Infantylizacja kulturowa. Adolescencja dzieci oraz infantylizacja dorosłych. W: M. Bogunia-Borowska (red.) Dziecko w świecie mediów i konsumpcji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Górka, Witold. 2004. Kronikarz obcych światów. Z Maciejem Adamkiem rozmawia Witold Górka, „Film” nr 8.
Google Scholar
Maciejewska-Mroczek, Ewa. 2012. Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Sendecka, Magda. 2004. Dorastam do swoich filmów. Z Maciejem Adamkiem rozmawia Magda Sendecka.„Kino”.
Google Scholar
Smolińska-Theiss, Barbara. 1998. Świat społeczny w życiu dziecka. W: B. Łaciak. Świat społeczny dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Google Scholar
Authors
Aldona Ossowska-Zwierzchowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz Poland
Adiunkt w Instytucie Pedagogiki UKW w Bydgoszczy. Zajmuje się problematyką dziecka i dzieciństwa w przeszłości, a zwłaszcza wizerunkami dziecka i narracjami o dziecku w polskiej kulturze XX w. Redaktorka i współredaktorka ostatnio wydanych tomów: Zobaczyć dziecko. Literackie i filmowe portrety dziecka w Polsce w XX wieku (2012) oraz numeru tematycznego „Przeglądu Pedagogicznego” Dziecko w Polsce w XX wieku (1/2012).
Authors
Piotr ZwierzchowskiKazimierz Wielki University, Bydgoszcz Poland
Filmoznawca, profesor UKW w Bydgoszczy i SWPS w Warszawie. Głównym przedmiotem jego badań jest historia kina polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60. Autor książek, m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000), Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety świata edukacji (2005), Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006); redaktor i współredaktor tomów zbiorowych, m.in. Kino polskie wobec umierania i śmierci (2005), Kino polskie po roku 1989 (2007), Październik 1956 w literaturze i filmie (2010), Polskie kino popularne (2011), Kino polskie wobec II wojny światowej (2011), Polskie piśmiennictwo filmowe (2013), Kino, którego nie ma (2013).
Statistics
Abstract views: 3PDF downloads: 1
License
Copyright (c) 2013 Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Piotr Zwierzchowski, What Happened in Brighton , Kwartalnik Filmowy: No. 113 (2021): Film and Technology
- Piotr Zwierzchowski, Krzysztof Kornacki, Methodological Problems in Researching the Cinema of the Polish People’s Republic Era , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future
- Mariusz Guzek, Piotr Zwierzchowski, More Than Anthology , Kwartalnik Filmowy: No. 104 (2018): Essay, Found Footage, Compilation Film
- Piotr Zwierzchowski, Political Contexts of Popular Cinema in Poland in the 1980s , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski, Spectacle of Hospitality: “The Candlelight Party” by Antoni Krauze , Kwartalnik Filmowy: No. 100 (2017): On Celebrating
- Piotr Zwierzchowski, The Sheriff of the County Party Committee: The Image of the Communist Party Secretary in Polish Cinema of the 1970s , Kwartalnik Filmowy: No. 92 (2015): Polish Cinema and Politics
- Piotr Zwierzchowski, Woman, Communist, Filmmaker , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture