The Child and Its World(s): Films by Maciej Adamek

Aldona Ossowska-Zwierzchowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz (Poland)

Piotr Zwierzchowski


Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz (Poland)

Abstract

Films by Maciej Adamek such as: The Competition (2002), Life to Live (2003), I Am Here (2004) and Kids Play (2010) are very insightful portraits of children and childhood, made without a feel­ing of an adult’s domination over the film. They are emotionally engaging, and at the same time, they offer an excellent starting point for reflection on the social world of children. Adamek forces the viewer to confront the cultural concept of childhood as a period full of happiness and innocence. In these films there is also a reflection on the social changes of ideologies related to children, their development and consumer needs, and a confirmation of the thesis that childhood is a socially constructed phenomenon.


Keywords:

Maciej Adamek, childhood, Polish cinema

Bogunia-Borowska, Małgorzata. 2006. Infantylizacja kulturowa. Adolescencja dzieci oraz infantylizacja dorosłych. W: M. Bogunia-Borowska (red.) Dziecko w świecie mediów i konsumpcji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Górka, Witold. 2004. Kronikarz obcych światów. Z Maciejem Adamkiem rozmawia Witold Górka, „Film” nr 8.
  Google Scholar

Maciejewska-Mroczek, Ewa. 2012. Mrówcza zabawa. Współczesne zabawki a społeczne konstruowanie dziecka. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Sendecka, Magda. 2004. Dorastam do swoich filmów. Z Maciejem Adamkiem rozmawia Magda Sendecka.„Kino”.
  Google Scholar

Smolińska-Theiss, Barbara. 1998. Świat społeczny w życiu dziecka. W: B. Łaciak. Świat społeczny dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
  Google Scholar


Published
2013-03-31

Cited by

Ossowska-Zwierzchowska, A. and Zwierzchowski, P. (2013) “The Child and Its World(s): Films by Maciej Adamek”, Kwartalnik Filmowy, (81), pp. 211–220. doi: 10.36744/kf.2780.

Authors

Aldona Ossowska-Zwierzchowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz Poland

Adiunkt w Instytucie Pedagogiki UKW w Bydgoszczy. Zaj­muje się problematyką dziecka i dzieciństwa w przeszłości, a zwłaszcza wizerunkami dziecka i narracjami o dziecku w polskiej kulturze XX w. Redaktorka i współredaktorka ostatnio wydanych tomów: Zobaczyć dziecko. Literackie i filmowe portrety dziecka w Polsce w XX wieku (2012) oraz numeru tematycznego „Przeglądu Pedagogicz­nego” Dziecko w Polsce w XX wieku (1/2012).


Authors

Piotr Zwierzchowski 

Kazimierz Wielki University, Bydgoszcz Poland

Filmoznawca, profesor UKW w Bydgoszczy i SWPS w Warszawie. Głównym przedmiotem jego badań jest historia kina polskiego po II wojnie światowej, zwłaszcza socrealizm i kino lat 60. Autor książek, m.in.: Zapomniani bohaterowie. O bohaterach filmowych polskiego socrealizmu (2000), Piękny sen peda­goga. Literackie i filmowe portrety świata eduka­cji (2005), Pęknięty monolit. Konteksty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideolo­gia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006); re­daktor i współredaktor tomów zbiorowych, m.in. Kino polskie wobec umierania i śmierci (2005), Kino polskie po roku 1989 (2007), Październik 1956 w literaturze i filmie (2010), Polskie kino po­pularne (2011), Kino polskie wobec II wojny świa­towej (2011), Polskie piśmiennictwo filmowe (2013), Kino, którego nie ma (2013).



Statistics

Abstract views: 3
PDF downloads: 1


License

Copyright (c) 2013 Aldona Ossowska-Zwierzchowska, Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.