Jeśli nie interpretacja, to co?

Teresa Rutkowska

tz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206

Abstrakt

Recenzja książki Rafała Koschanego Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu (2017). Autor książki, wychodząc od klasycznego eseju Susan Sontag Against Interpretation (1964), zastanawia się nad statusem i metodologią procedur interpretacyjnych we współczesnej humanistyce, a przede wszystkim w filmoznawstwie, wobec zasadniczego dylematu nieadekwatności narzędzi językowych do opisu zjawiska z natury audiowizualnego, ulotnego, niematerialnego, jakim jest film. Dokonuje przeglądu idei i metodologii inspirowanych refleksją Barthes’a, Shustermana czy Gumbrechta. które funkcjonują „przeciw”, „obok” lub „zamiast” interpretacji. Koschany świadomie przesuwa akcent na kwestie odbioru dzieła, emocji, afektu i bezpośredniego doświadczenia kinematograficznego.


Słowa kluczowe:

interpretacja filmu, doświadczenie kinematograficzne

Eco, Umberto. The Limits of Interpretation. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 1994.
  Google Scholar

Gumbrecht, Hans Ulrich. Produkcja obecności. Czego znaczenie nie może przekazać, Poznań: Wydawnictwo UAM, 2016.
  Google Scholar

Koschany, Rafał. Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM, 2017.
  Google Scholar

Sontag, Susan. „Przeciw interpretacji”. transl. Dariusz Żukowski. In: Przeciw interpretacji i inne sesje, Kraków: Karakter, 2012.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-09-30

Cited By / Share

Rutkowska, T. (2019) „Jeśli nie interpretacja, to co?”, Kwartalnik Filmowy, (107), s. 249–253. doi: 10.36744/kf.181.

Autorzy

Teresa Rutkowska 
tz.rutkowska@gmail.com
Instytut Sztuki, Polska Akademia Nauk Polska
https://orcid.org/0000-0002-2888-9206

Redaktor naczelna „Kwartalnika Filmowego”; pracuje w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Publikuje w „Kwartalniku Filmowym”, współpracuje z redakcją „Nowych Książek”, zajmuje się tłumaczeniami. Interesuje się problemami narracji i relacji między obrazem a słowem w filmie.



Statystyki

Abstract views: 313
PDF downloads: 223


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Teresa Rutkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.