Kryzys reprezentacji, Ziemia-krajobraz i posthumanistyczny panteizm w „La Région centrale” Michaela Snowa

Aleksander Kmak

aleksander.kmak@gmail.com
Uniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3724-5397

Abstrakt

Autor omawia film Michaela Snowa La Région centrale. Przywołując różne opracowania dotyczące filmu, koncentruje się na tym, co pozostało poza obszarem zainteresowania ich autorów, mianowicie na zmysłowym wymiarze doświadczenia tego filmu i jego konsekwencjach dla statusu kina jako przestrzeni poznawania rzeczywistości. La Région centrale zostaje zestawiony z koncepcją malarskiej katastrofy i obrazu-diagramu Gilles’a Deleuze’a, a celem tego zestawienia jest wskazanie, jak doświadczenie krajobrazu w filmie staje się posthumanistycznym projektem konstruowania nowego świata, w którym dotychczasowe dualizmy ciała i umysłu, podmiotu i przedmiotu, człowieka i zwierzęcia zostają w pełni odrzucone. Interpretacji towarzyszy namysł nad rolą kina w epoce antropocenu i próba dowartościowania tradycji realizmu w teorii filmu.


Słowa kluczowe:

teoria filmu, film awangardowy, Michael Snow, krajobraz, antropocen, zmysłowa teoria filmu

Barthes, R. (1971). Trzeci sens. Poszukiwania na podstawie kilku fotogramów z filmów S. N. Eisensteina. Kino, 11, ss. 37-41.
  Google Scholar

Braidotti, R. (2009). Podmioty nomadyczne. Ucieleśnienie i różnica seksualna w feminizmie współczesnym (tłum. A. Derra). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  Google Scholar

Czeczot-Gawrak, Z. (1982). Współczesna francuska teoria filmu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
  Google Scholar

Deleuze, G., Guattari, F. (2017). Anty-Edyp (tłum. T. Kaszubski). Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  Google Scholar

Deleuze, G. (2018). Francis Bacon. Logika wrażenia (tłum. A. Z. Jaksender). Kraków: Wydawnictwo Eperons-Ostrogi.
  Google Scholar

Elsaesser, T. (2019). European Cinema and Continental Philosophy: Film as Thought Experiment. New York: Bloomsbury.
DOI: https://doi.org/10.5040/9781501396311   Google Scholar

Fay, J. (2008). Seeing/Loving Animals: André Bazin’s Posthumanism. Journal of Visual Culture, 7 (1), ss. 41-64.
DOI: https://doi.org/10.1177/1470412907088175   Google Scholar

Legge, E. (2009). Michael Snow: Wavelength. London: Afterall Books.
  Google Scholar

Leitner, F. (2013). On Robots and Turtles: A Posthuman Perspective on Camera and Image Movement after Michael Snow’s „La Région centrale”. Discourse, 35 (2), ss. 263-277.
  Google Scholar

Lyotard, J. F. (1988). L’Inhumain. Causeries sur le temps. Paris: Éditions Galilée.
  Google Scholar

Jones, G., Woodward, A. (red.) (2017). Acinemas: Lyotard’s Philosophy of Film. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  Google Scholar

Marks, L. U. (2002). Touch: Sensuous Theory and Multisensory Media. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  Google Scholar

Messenger, S. (2010, 9 czerwca). Sea Turtle Finds Lost Camera, Films Itself Swimming. treehugger.com. https://www.treehugger.com/natural-sciences/sea-turtle-finds-lost-camera-films-itself-swimming-video.html
  Google Scholar

Mitchell, W. J. T. (2015). Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów (tłum. Ł. Zaremba). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  Google Scholar

Panofsky, E. (2008). Perspektywa jako „forma symboliczna” (tłum. G. Jurkowlaniec). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  Google Scholar

Schollenberger, P. (2014). Krajobraz bezstronny – doświadczenie krajobrazu według Lyotarda. W: B. Frydryczak, M. Ciesielski (red.), Krajobraz kulturowy (wyd. 1, ss. 99-114). Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauki.
  Google Scholar

Schollenberger, P. (2014). Odosobnienie. Próby dekonstrukcji krajobrazu. Widok. Teorie i Praktyki Kultury Popularnej, 8. http://www.pismowidok.org/pl/ar­chiwum/2014/8-powrot-krajobrazu/odosobnienie.-proby-dekonstrukcji-krajobrazu
  Google Scholar

Sicinski, M. (1999). Michael Snow’s „Wavelength” and a Space of Dwelling. Qui Parle, 11 (2), ss. 59-88.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2020-08-26

Cited By / Share

Kmak, A. (2020) „Kryzys reprezentacji, Ziemia-krajobraz i posthumanistyczny panteizm w «La Région centrale» Michaela Snowa”, Kwartalnik Filmowy, (110), s. 46–61. doi: 10.36744/kf.314.

Autorzy

Aleksander Kmak 
aleksander.kmak@gmail.com
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0003-3724-5397

Filmoznawca i krytyk sztuki współczesnej; w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego przygotowuje rozprawę doktorską o kinie nieprzyjemności i zmysłowej teorii filmu. Publikował między innymi w „Widoku”, „Kwartalniku Filmowym”, „Ekranach” i „Pleografie”; stale współpracuje z magazynem „Szum”. Współredagował książkę Cięcie ciał. Ruchome obrazy (2018).



Statystyki

Abstract views: 312
PDF downloads: 287


Licencja

Prawa autorskie (c) 2020 Aleksander Kmak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.