Rozkosze eksplozji, rozkosze przerwań
Aleksander Kmak
aleksander.kmak@gmail.comUniwersytet Warszawski (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3724-5397
Abstrakt
Artykuł jest recenzją książki Sebastiana Jagielskiego Przerwane emancypacje. Polityka ekscesu w polskim kinie 1968-1982 (2022). Publikacja dotyczy wybranych filmów powstałych między Marcem '68 a wprowadzeniem stanu wojennego, charakteryzujących się formalną i tematyczną nadmiarowością, które autor umieszcza w precyzyjnie oddanym kontekście instytucjonalnym i społeczno-politycznym. Kategorię ekscesu, odczytywaną między innymi w kluczu teorii queer, autor traktuje jako symptom niewykorzystanego potencjału progresywnych ruchów kontrkulturowych zduszonych przez konserwatywną rewolucję początku lat 80. – symptom umożliwiający jednak skonstruowanie mniejszościowej narracji o polskiej kulturze, odmiennej od hegemonicznego modelu pamięci narodowo-katolickiej.
Słowa kluczowe:
emancypacja, afekt, kino polskie, eksces, teoria afektuBibliografia
Borowska-Kazimiruk, S. (2022). Pisane ręką nie zwycięzców, a odmieńców. Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej, 32. https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/32-sciezki-reprodukcji/pisane-reka-nie-zwyciezcow
DOI: https://doi.org/10.36854/widok/2022.32.2523
Google Scholar
Jagielski, S. (2022). Przerwane emancypacje. Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968--1982. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Krakowska, J. (2020). Odmieńcza rewolucja. Performans na cudzej ziemi. Kraków: Karakter.
Google Scholar
Autorzy
Aleksander Kmakaleksander.kmak@gmail.com
Uniwersytet Warszawski Polska
https://orcid.org/0000-0003-3724-5397
Filmoznawca i krytyk sztuki współczesnej; w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego przygotowuje rozprawę doktorską o kinie nieprzyjemności i zmysłowej teorii filmu. Publikował między innymi w „Widoku”, „Kwartalniku Filmowym”, „Ekranach” i „Pleografie”; stale współpracuje z magazynem „Szum”. Współredagował książkę Cięcie ciał. Ruchome obrazy (2018).
Statystyki
Abstract views: 287PDF downloads: 184
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Aleksander Kmak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Aleksander Kmak, Kryzys reprezentacji, Ziemia-krajobraz i posthumanistyczny panteizm w „La Région centrale” Michaela Snowa , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Aleksander Kmak, „De humani corporis fabrica”. Aporie realizmu i zmysłowa teoria filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 119 (2022): (Nowa) teoria filmu
- Aleksander Kmak, Negocjacje pornografii w kinie Bruno Dumonta , Kwartalnik Filmowy: Nr 101-102 (2018): Kino europejskie XXI wieku