Migratory Cinema “On the Road”

Małgorzata Radkiewicz

m.radkiewicz@uj.edu.pl
Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810

Abstract

Films showing the phenomenon of forced migration for economic or political reasons create a kind of “on the road” cinema – a road marked by borders, fear, uncertainty and inability to return. Documentary and fictional films record individual stories, motivations and routes of contemporary refugees, which are consistently described by Michel Agier. In the process of exile/escape, the researcher notices three stages: decay, imprisonment and actions that
can also be found in film productions combining the motif of life on the road and periods spent in camps. The French anthropologist refers to the concept of “wasted lives” by Zygmunt Bauman, who looks at migration through the prism of modernity and globalization. Using the reflection of both researchers allows to problematise “on the road” cinema and interpret typical narratives, their characters and locations.


Keywords:

migration, road movies, globalization, refugees

Agamben, Georgio: “My uchodźcy”, In: Agamben. Przewodnik Krytyki Politycznej, edited by Opracowanie Zbiorowe, trans. Katarzyna Gawlicz, 30-31. 1st ed. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2010.
  Google Scholar

Agamben, Georgio: Homo Sacer: Suwerenna władza i nagie życie, trans. M. Salwa, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2008.
  Google Scholar

Agier, Michel. „Czy obozy umożliwiają lepsze zarządzanie populacjami uchodźców?” In: Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie, edited by Hélène Thiollet, trans. from French M. Szczurek, 113-115. 1st ed. Kraków: Karakter, 2017.
  Google Scholar

Agier, Michel: Managing the Undesirables: Refugee Camps and Humanitarian Government, trans. from French D. Fernbach, Cambridge: Polity, 2011.
  Google Scholar

Agier, Michel: On the margines of the World: The Refugee Experience Today, trans. from French D. Fernbach, Cambrdige: Polity Press, 2008.
  Google Scholar

Ballesteros, Issolina: Immigration Cinema in the New Europe, Bristol: Intellect, 2015.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv36xvrf8   Google Scholar

Bauman, Zygmunt: Obcy u naszych drzwi, trans. from English W. Mincer, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
  Google Scholar

Bauman, Zygmunt: Życie na przemiał, trans. from English T. Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004.
  Google Scholar

Gemenne, François. „Migracje – szansa czy zagrożenie?” In: Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie, edited by Hélène Thiollet, trans. From French M. Szczurek, 181-183. 1st ed. Kraków: Karakter, 2017.
  Google Scholar

„Jestem kapitan Rackete i mam zasady. Z Carolą Rackete rozmawia Fabio Tonacji” [Przedruk za: La Repubblica, July 6 (2019)], Gazeta Wyborcza. Magazyn Świąteczny July 20-21 (2019).
  Google Scholar

Michael Winterbottom, Interviews, edited by Damon Smith, Jackson: University Press of Mississipi 2011.
  Google Scholar

Loshitzky, Yosefa: Screening Strangers: Migration and Diaspora in Contemporary European Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 2010.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof: Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina, Kraków: Universitas, 2016.
  Google Scholar

Mościcki, Paweł: Migawki z tradycji uciśnionych, Bydgoszcz-Warszawa: Książka i Wiedza, Teatr Polski Bydgoszcz, 2017.
  Google Scholar

Nafici, Hamid: Accented Cinema. Exilic and Diasporic Filmmaking, NJ: Princeton University Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780691186214   Google Scholar

Scalettaris, Giulia. „Uchodźcy, migranci – na czym polega różnica?” In: Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie, edited by Hélène Thiollet, trans. from French M. Szczurek, 102-105. 1st ed. Kraków: Karakter, 2017.
  Google Scholar


Published
2019-09-30

Cited by

Radkiewicz, M. (2019) “Migratory Cinema ‘On the Road’ ”, Kwartalnik Filmowy, (107), pp. 192–205. doi: 10.36744/kf.171.

Authors

Małgorzata Radkiewicz 
m.radkiewicz@uj.edu.pl
Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810

Profesor doktor habilitowana, filmoznawczyni. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w kinie, fotografii i sztuce współczesnej. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek
i artystek
(2010). Ponadto autorka książek: Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), Młode wilki polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006) oraz Oblicza kina queer (2014). W latach 2015-2018 koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: "Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896-1945", podsumowanego w licznych artykułach. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego w 2015 r. prowadziła badania opublikowane w monografii
Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939 (2016). Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.



Statistics

Abstract views: 458
PDF downloads: 468


License

Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Most read articles by the same author(s)