Migratory Cinema “On the Road”
Małgorzata Radkiewicz
m.radkiewicz@uj.edu.plJagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810
Abstract
Films showing the phenomenon of forced migration for economic or political reasons create a kind of “on the road” cinema – a road marked by borders, fear, uncertainty and inability to return. Documentary and fictional films record individual stories, motivations and routes of contemporary refugees, which are consistently described by Michel Agier. In the process of exile/escape, the researcher notices three stages: decay, imprisonment and actions that
can also be found in film productions combining the motif of life on the road and periods spent in camps. The French anthropologist refers to the concept of “wasted lives” by Zygmunt Bauman, who looks at migration through the prism of modernity and globalization. Using the reflection of both researchers allows to problematise “on the road” cinema and interpret typical narratives, their characters and locations.
Keywords:
migration, road movies, globalization, refugeesReferences
Agamben, Georgio: “My uchodźcy”, In: Agamben. Przewodnik Krytyki Politycznej, edited by Opracowanie Zbiorowe, trans. Katarzyna Gawlicz, 30-31. 1st ed. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2010.
Google Scholar
Agamben, Georgio: Homo Sacer: Suwerenna władza i nagie życie, trans. M. Salwa, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2008.
Google Scholar
Agier, Michel. „Czy obozy umożliwiają lepsze zarządzanie populacjami uchodźców?” In: Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie, edited by Hélène Thiollet, trans. from French M. Szczurek, 113-115. 1st ed. Kraków: Karakter, 2017.
Google Scholar
Agier, Michel: Managing the Undesirables: Refugee Camps and Humanitarian Government, trans. from French D. Fernbach, Cambridge: Polity, 2011.
Google Scholar
Agier, Michel: On the margines of the World: The Refugee Experience Today, trans. from French D. Fernbach, Cambrdige: Polity Press, 2008.
Google Scholar
Ballesteros, Issolina: Immigration Cinema in the New Europe, Bristol: Intellect, 2015.
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv36xvrf8
Google Scholar
Bauman, Zygmunt: Obcy u naszych drzwi, trans. from English W. Mincer, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016.
Google Scholar
Bauman, Zygmunt: Życie na przemiał, trans. from English T. Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2004.
Google Scholar
Gemenne, François. „Migracje – szansa czy zagrożenie?” In: Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie, edited by Hélène Thiollet, trans. From French M. Szczurek, 181-183. 1st ed. Kraków: Karakter, 2017.
Google Scholar
„Jestem kapitan Rackete i mam zasady. Z Carolą Rackete rozmawia Fabio Tonacji” [Przedruk za: La Repubblica, July 6 (2019)], Gazeta Wyborcza. Magazyn Świąteczny July 20-21 (2019).
Google Scholar
Michael Winterbottom, Interviews, edited by Damon Smith, Jackson: University Press of Mississipi 2011.
Google Scholar
Loshitzky, Yosefa: Screening Strangers: Migration and Diaspora in Contemporary European Cinema. Bloomington: Indiana University Press, 2010.
Google Scholar
Loska, Krzysztof: Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina, Kraków: Universitas, 2016.
Google Scholar
Mościcki, Paweł: Migawki z tradycji uciśnionych, Bydgoszcz-Warszawa: Książka i Wiedza, Teatr Polski Bydgoszcz, 2017.
Google Scholar
Nafici, Hamid: Accented Cinema. Exilic and Diasporic Filmmaking, NJ: Princeton University Press, 2001.
DOI: https://doi.org/10.1515/9780691186214
Google Scholar
Scalettaris, Giulia. „Uchodźcy, migranci – na czym polega różnica?” In: Migranci, migracje. O czym warto wiedzieć, by wyrobić sobie własne zdanie, edited by Hélène Thiollet, trans. from French M. Szczurek, 102-105. 1st ed. Kraków: Karakter, 2017.
Google Scholar
Authors
Małgorzata Radkiewiczm.radkiewicz@uj.edu.pl
Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810
Profesor doktor habilitowana, filmoznawczyni. Zajmuje się problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w kinie, fotografii i sztuce współczesnej. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter (2001), Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek
i artystek (2010). Ponadto autorka książek: Derek Jarman. Portret indywidualisty (2003), Młode wilki polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90. (2006) oraz Oblicza kina queer (2014). W latach 2015-2018 koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: "Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896-1945", podsumowanego w licznych artykułach. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego w 2015 r. prowadziła badania opublikowane w monografii Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939 (2016). Członkini Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.
Statistics
Abstract views: 458PDF downloads: 468
License
Copyright (c) 2019 Kwartalnik Filmowy
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Małgorzata Radkiewicz, Home as a „Matter in Process” in Films and Artistic Projects , Kwartalnik Filmowy: No. 110 (2020): Beyond Human Being
- Małgorzata Radkiewicz, A Film Record of the Arab Spring , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Małgorzata Radkiewicz, From an Avant-garde Perspective: Film Form in the Writings and Films of Germaine Dulac , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film
- Małgorzata Radkiewicz, Andrzej Włast’s Film Impressions , Kwartalnik Filmowy: No. 107 (2019): Journey, (E)migration, Pilgrimage
- Małgorzata Radkiewicz, “Visual documents” in Writings on Cinema and in Filmmaking in Poland Before 1927 , Kwartalnik Filmowy: No. 112 (2020): Polish Documentary, Polish Animation
- Małgorzata Radkiewicz, Film Landscapes of the Anthropocene Era: Exploration, Exploitation, Existence , Kwartalnik Filmowy: No. 122 (2023): Landscapes, Panoramas, Territories
- Małgorzata Radkiewicz, “Narration Wars”: Andrzej Wajda’s “Wałęsa. Man of Hope” and Herstory of Solidarity , Kwartalnik Filmowy: No. 92 (2015): Polish Cinema and Politics
- Małgorzata Radkiewicz, Cinematic “Imaginative Mobility” – Kathryn Bigelow’s “Point Break” and Its Remake by Ericson Core , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Małgorzata Radkiewicz, Artistic and Film Images of Contemporary Eastern Europe from Gender Perspective , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future