Osobisty notatnik artystów. „Pillow Book” Petera Greenawaya
Abstrakt
Radkiewicz twierdzi, że kluczowy dla analizy filmu Greenawaya jest jego tytuł, będący bezpośrednim nawiązaniem do specjalnego japońskiego pamiętnika przechowywanego w pudełku przy zagłówku łóżka. Poduszka pełni w filmie różne funkcje, ale zawsze związana jest z twórczą aktywnością kobiet. Czyniąc uwagi w duchu krytyki feministycznej, Radkiewicz zauważa, że w kulturze japońskiej książki do poduszki były jedną z niewielu dostępnych form ekspresji dla kobiet, które miały niewielki margines wolności. Obok opisów realiów życia codziennego i licznych dygresji na tematy światopoglądowe, tego typu kobiece pamiętniki niosły ze sobą silny przekaz emocjonalny. Bohaterka, która odziedziczyła książkę po krewnej, konfrontuje teraźniejszość z przeszłością, swoją pozycję w świecie z pozycją zajmowaną przez kobiety w przeszłości. Uprawia jednak szczególny rodzaj kaligrafii – pisze na ciałach swoich kochanków. Film Greenawaya oprócz tego, że przedstawia wydarzenia typowe dla japońskiej kultury, w której tradycja zawsze zderza się ze zdominowaną przez technologię teraźniejszością, mówi wiele o tym, jaką pozycję zajmuje literatura i artysta. Struktura filmu i jego oprawa wizualna są silnie związane z ikonografią sztuki japońskiej, ale od strony technicznej film jest osiągnięciem technologii audiowizualnych. Ten film to spotkanie Orientu i Zachodu, nie pozbawione ironii i wzajemnej fascynacji.
Słowa kluczowe:
Peter Greenaway, krytyka feministyczna, sztuka japońskaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Radkiewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, pracownik naukowy Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się problematyką kulturowej tożsamości płci - gender - we współczesnym kinie i mediach.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Małgorzata Radkiewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Radkiewicz, Migracyjne kino „w drodze” , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Małgorzata Radkiewicz, Dom jako „materia w procesie” w projektach artystycznych i filmowych , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Małgorzata Radkiewicz, Okiem awangardzistki. Kwestia formy w refleksji i realizacjach filmowych Germaine Dulac , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Małgorzata Radkiewicz, Filmowy zapis Arabskiej Wiosny , Kwartalnik Filmowy: Nr 105-106 (2019): Kino wobec transformacji ustrojowych
- Małgorzata Radkiewicz, Filmowe impresje Andrzeja Własta , Kwartalnik Filmowy: Nr 107 (2019): Podróż, (e)migracja, pielgrzymka
- Małgorzata Radkiewicz, Filmowe krajobrazy epoki antropocenu: eksploracja, eksploatacja, trwanie , Kwartalnik Filmowy: Nr 122 (2023): Krajobrazy, panoramy, terytoria
- Małgorzata Radkiewicz, „Dokumenty obrazowe” w polskiej refleksji i praktyce filmowej do roku 1927 , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Małgorzata Radkiewicz, Kinowa „mobilność wyobrażeniowa” – „Na fali” Kathryn Bigelow i remake Ericsona Core’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Małgorzata Radkiewicz, „Wojny na narracje”: „Wałęsa. Człowiek z nadziei” Andrzeja Wajdy i kobieca historia („herstory”) Solidarności , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Małgorzata Radkiewicz, Artystyczne i filmowe obrazy współczesności Europy Wschodniej w perspektywie genderowej , Kwartalnik Filmowy: Nr 85 (2014): Film i media – przeszłość i przyszłość