Osobisty notatnik artystów. „Pillow Book” Petera Greenawaya

Małgorzata Radkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Radkiewicz twierdzi, że kluczowy dla analizy filmu Greenawaya jest jego tytuł, będący bezpośrednim nawiązaniem do specjalnego japońskiego pamiętnika przechowywanego w pudełku przy zagłówku łóżka. Poduszka pełni w filmie różne funkcje, ale zawsze związana jest z twórczą aktywnością kobiet. Czyniąc uwagi w duchu krytyki feministycznej, Radkiewicz zauważa, że w kulturze japońskiej książki do poduszki były jedną z niewielu dostępnych form ekspresji dla kobiet, które miały niewielki margines wolności. Obok opisów realiów życia codziennego i licznych dygresji na tematy światopoglądowe, tego typu kobiece pamiętniki niosły ze sobą silny przekaz emocjonalny. Bohaterka, która odziedziczyła książkę po krewnej, konfrontuje teraźniejszość z przeszłością, swoją pozycję w świecie z pozycją zajmowaną przez kobiety w przeszłości. Uprawia jednak szczególny rodzaj kaligrafii – pisze na ciałach swoich kochanków. Film Greenawaya oprócz tego, że przedstawia wydarzenia typowe dla japońskiej kultury, w której tradycja zawsze zderza się ze zdominowaną przez technologię teraźniejszością, mówi wiele o tym, jaką pozycję zajmuje literatura i artysta. Struktura filmu i jego oprawa wizualna są silnie związane z ikonografią sztuki japońskiej, ale od strony technicznej film jest osiągnięciem technologii audiowizualnych. Ten film to spotkanie Orientu i Zachodu, nie pozbawione ironii i wzajemnej fascynacji.



Słowa kluczowe:

Peter Greenaway, krytyka feministyczna, sztuka japońska

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-03-31

Cited By / Share

Radkiewicz, M. (2001) „Osobisty notatnik artystów. «Pillow Book» Petera Greenawaya”, Kwartalnik Filmowy, (33), s. 207–224. doi: 10.36744/kf.4189.

Autorzy

Małgorzata Radkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznaw­ca, pracownik naukowy Instytutu Sztuk Audio­wizualnych UJ. Zajmuje się problematyką kulturowej tożsamości płci - gender - we współ­czesnym kinie i mediach.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Małgorzata Radkiewicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>