Osobisty notatnik artystów. „Pillow Book” Petera Greenawaya
Abstrakt
Radkiewicz twierdzi, że kluczowy dla analizy filmu Greenawaya jest jego tytuł, będący bezpośrednim nawiązaniem do specjalnego japońskiego pamiętnika przechowywanego w pudełku przy zagłówku łóżka. Poduszka pełni w filmie różne funkcje, ale zawsze związana jest z twórczą aktywnością kobiet. Czyniąc uwagi w duchu krytyki feministycznej, Radkiewicz zauważa, że w kulturze japońskiej książki do poduszki były jedną z niewielu dostępnych form ekspresji dla kobiet, które miały niewielki margines wolności. Obok opisów realiów życia codziennego i licznych dygresji na tematy światopoglądowe, tego typu kobiece pamiętniki niosły ze sobą silny przekaz emocjonalny. Bohaterka, która odziedziczyła książkę po krewnej, konfrontuje teraźniejszość z przeszłością, swoją pozycję w świecie z pozycją zajmowaną przez kobiety w przeszłości. Uprawia jednak szczególny rodzaj kaligrafii – pisze na ciałach swoich kochanków. Film Greenawaya oprócz tego, że przedstawia wydarzenia typowe dla japońskiej kultury, w której tradycja zawsze zderza się ze zdominowaną przez technologię teraźniejszością, mówi wiele o tym, jaką pozycję zajmuje literatura i artysta. Struktura filmu i jego oprawa wizualna są silnie związane z ikonografią sztuki japońskiej, ale od strony technicznej film jest osiągnięciem technologii audiowizualnych. Ten film to spotkanie Orientu i Zachodu, nie pozbawione ironii i wzajemnej fascynacji.
Słowa kluczowe:
Peter Greenaway, krytyka feministyczna, sztuka japońskaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Małgorzata Radkiewiczkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, pracownik naukowy Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się problematyką kulturowej tożsamości płci - gender - we współczesnym kinie i mediach.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2001 Małgorzata Radkiewicz

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Małgorzata Radkiewicz, Eksperymenty z tożsamością w kinie queer , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Małgorzata Radkiewicz, Rozmowy u schyłku wieku , Kwartalnik Filmowy: Nr 34 (2001): Kino przełomu wieków
- Małgorzata Radkiewicz, Mężczyzna idealny , Kwartalnik Filmowy: Nr 31-32 (2000): Sztuczny człowiek