Ciała na sprzedaż – mroczna strona globalizacji

Krzysztof Loska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autor podejmuje kwestię mrocznej strony mobilności i ruchów migracyjnych, zwracając uwagę na zjawisko handlu ludźmi (human trafficking). Wychodząc od teoretycznych propozycji Arjuna Appaduraia, Loska przyjmuje założenie, że film jako nośnik etnoobrazów jest tekstem kultury odzwierciedlającym zachodzące przemiany i zdolnym do przedstawienia problemów społecznych. Nie znaczy to, że fikcja artystyczna jest „niewinna” ideologicznie, bowiem większość filmów analizowanych przez autora korzysta ze schematów gatunkowych kina popularnego. W imieniu pokrzywdzonych przemawiają reprezentanci kultury zachodniej (jako wytwórcy tekstów i ich bohaterowie). Większość przywoływanych przez Loskę przykładów potwierdza tezę Gayatri Spivak, że „podporządkowani” są pozbawieni głosu. Nie są też odbiorcami filmowych opowieści, gdyż te skierowano do dominującej większości pragnącej katharsis. Nie znaczy to bynajmniej, że należy porzucić tę perspektywę jako uwikłaną w (neo)kolonialną ideologię, ale raczej ze świadomością jej ograniczeń wydobyć z teksów należących do kultury popularnej to, co pozwala na przedstawienie rzeczywistych zagrożeń – problemu handlu kobietami i zmuszania ich do prostytucji.


Słowa kluczowe:

Arjun Appadurai, Gayatri Spivak, postkolonializm

Andrijasevic, Rutvica. 2007. Beautiful Dead Bodies: Gender, Migration and Representation in Anti-Trafficking Campaigns, „Feminist Review” 86.
DOI: https://doi.org/10.1057/palgrave.fr.9400355   Google Scholar

Appadurai, Arjun. 2005. Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji. Tłum. Z. Pucek, Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Ballestreros, Isolina. 2005. Embracing the Other: The Feminization of Spanish ‘Immigration cinema’, “Studies in Hispanic Cinemas” 2 (1).
DOI: https://doi.org/10.1386/shci.2.1.3/1   Google Scholar

Cooper, Sarah. 2007. Mortal Ethics: Reading Levinas with the Dardenne Brothers, „Film-Philosophy” 11 (2).
DOI: https://doi.org/10.3366/film.2007.0011   Google Scholar

Coxe, Brinton Tench. 2010. Playground-Graveyard: Violence, the Body and Borderline Urban Space in Lilja 4-Ever, „Ulbandus Review” 13.
  Google Scholar

Foucault, Michel. 1995. Historia seksualności. Tłum. B. Banasiak, K. Matuszewski, Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Lai, Larissa. 2010. Neither Hand, nor Foot, nor Kidney: Biopower, Body Parts and Human Flows in Stephen Frears' Dirty Pretty Things, „CineAction” 80.
  Google Scholar

Lee Maggy (red.). 2007. Human Trafficking, Portland: Willan Publishing.
  Google Scholar

Loshitzky, Yosefa. 2010. Screening Strangers: Migration and Diaspora in Contemporary European Cinema, Bloomington: Indiana University Press.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof. 2012. Tożsamość kulturowa i wizerunek diaspory w kinie brytyjskim, „Kwartalnik Filmowy” 81.
  Google Scholar

Loska, Krzysztof. 2011. Tożsamość w przejściu - filmowe wizerunki mniejszość tureckiej w Niemczech, „Kultura Współczesna” 2.
  Google Scholar

McCabe, Kimberly A., Sabita Manian (red.). 2010. Sex Trafficking: A Global Perspective, Plymouth: Lexington Books.
  Google Scholar

Morawska, Ewa. 2010. Trafficking into and from Eastern Europe. W: Maggy Lee (red.). Human Trafficking, Portland: Willan Publishing.
  Google Scholar

O'Healy, Aine. 2010. Mediterranean Passages: Abjection and Belonging in Contemporary Italian Cinema, „California Italian Studies”, 1 (1).
DOI: https://doi.org/10.5070/C311008876   Google Scholar

Vance, Carole S. 2012. Innocence and Experience: Melodramatic Narratives of Sex Trafficking and Their Consequences for Law and Policy, „History of the Present” 2 (2).
DOI: https://doi.org/10.5406/historypresent.2.2.0200   Google Scholar

Shelley, Louise. 2010. Human Trafficking: A Global Perspective, New York: Cambridge University Press.
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511760433   Google Scholar

Spivak, Gayatri. 2011. Czy podporządkowani inni mogą przemówić? Tłum. E. Majewska, „Krytyka Polityczna” 24-25.
  Google Scholar

Torchin, Leshu. 2010. Foreign Exchange. W: Moving People, Moving Images: Cinema and Trafficking in the New Europe, W. Brown, D. Iordanova. L. Torchin (red.). St Andrews: Film Studies.
  Google Scholar

Wilson, Emma. 2005. Children, Emotion and Viewing in Contemporary European Film, „Screen” 46 (3).
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/46.3.329   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Loska, K. (2013) „Ciała na sprzedaż – mroczna strona globalizacji”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 306–316. doi: 10.36744/kf.2728.

Autorzy

Krzysztof Loska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor Uniwersytetu Jagiel­lońskiego, dyrektor Instytutu Sztuk Audiowizual­nych, zajmuje się filmem japońskim i kulturą współczesną, autor książek, m.in.: Dziedzictwo McLuhana. Między nowoczesnością a ponowoczesnością (2001), Hitchcock - autor wśród gatun­ków (2002), David Cronenberg: rozpad ciała, rozpad gatunku (2003, wspólnie z Andrzejem Pitrusem), Encyklopedia filmu science fiction (2004), Tożsamość i media. O filmach Atoma Egoyana (2006), Poetyka filmu japońskiego (2009), Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna (2012), Nowy film japoński (2013).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Krzysztof Loska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>