Mapa polskiego kina

Piotr Zwierzchowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego (Polska)

Abstrakt

Autor recenzji nazywając trzytomową pracę Autorzy kina polskiego swoistym leksykonem polskiego kina podkreśla, że jest to praca wybiórcza, subiektywna, ale tworząca interesującą panoramę i będąca punktem wyjścia kolejnych badań. Ten przewodnik po wybranych obszarach kina polskiego pomija wielokrotnie opisywane już fundamentalne nazwiska, by mapę polskiego kina powiększyć, przypominając twórców, którzy - zdaniem autorów - nie znaleźli dotychczas należnego im miejsca zarówno w świadomości widzów, jak i w pamięci piszących o filmie. Wśród nich znaleźli się: Janusz Nasfeter, Janusz Morgenstern, Janusz Majewski, Witold Leszczyński, Edward Żebrowski, Jerzy Skolimowski, Andrzej Barański, Marek Koterski, Wojciech Marczewski, Jerzy Stuhr, Piotr Szulkin, Magdalena Łazarkiewicz, Jan Jakub Kolski, Dorota Kędzierzawska, Mariusz Grzegorzek, Mariusz Treliński (I tom), Aleksander Ford, Ewa i Czesław Petelscy, Stanisław Bareja, Henryk Kluba, Jerzy Domaradzki, Janusz Zaorski, Waldemar Krzystek, Juliusz Machulski (II tom), Jan Rybkowski, Stanisław Lenartowicz, Marek Piwowski, Feliks Falk, Ryszard Bugajski, Radosław Piwowarski, Robert Gliński, Lech Majewski, Krzysztof Krauze (III tom). Ksiązki zawierają zarówno rozbudowane eseje, jak i teksty „sprawozdawcze”. Zdaniem recenzenta skłaniają one do refleksji nad stanem i sposobem uprawiania historii polskiego kina.



Słowa kluczowe:

Grażyna Stachówna, Bogusław Zmudziński, Joanna Wojnicka, kino polskie, recenzja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Zwierzchowski, P. (2008) „Mapa polskiego kina”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 219–223. doi: 10.36744/kf.3211.

Autorzy

Piotr Zwierzchowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego Polska

Filmoznawca, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi. Ostatnio opublikował: Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe po­rtrety Świata edukacji (2005), Pęknięty monolit. Kontesty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Ze­zowate szczęście (2006), red. nacz. „Bloku. Międzynarodowego Pisma Poświęconego Kul­turze Stalinowskiej i Poststalinowskiej”.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Piotr Zwierzchowski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora