Mapa polskiego kina
Abstrakt
Autor recenzji nazywając trzytomową pracę Autorzy kina polskiego swoistym leksykonem polskiego kina podkreśla, że jest to praca wybiórcza, subiektywna, ale tworząca interesującą panoramę i będąca punktem wyjścia kolejnych badań. Ten przewodnik po wybranych obszarach kina polskiego pomija wielokrotnie opisywane już fundamentalne nazwiska, by mapę polskiego kina powiększyć, przypominając twórców, którzy - zdaniem autorów - nie znaleźli dotychczas należnego im miejsca zarówno w świadomości widzów, jak i w pamięci piszących o filmie. Wśród nich znaleźli się: Janusz Nasfeter, Janusz Morgenstern, Janusz Majewski, Witold Leszczyński, Edward Żebrowski, Jerzy Skolimowski, Andrzej Barański, Marek Koterski, Wojciech Marczewski, Jerzy Stuhr, Piotr Szulkin, Magdalena Łazarkiewicz, Jan Jakub Kolski, Dorota Kędzierzawska, Mariusz Grzegorzek, Mariusz Treliński (I tom), Aleksander Ford, Ewa i Czesław Petelscy, Stanisław Bareja, Henryk Kluba, Jerzy Domaradzki, Janusz Zaorski, Waldemar Krzystek, Juliusz Machulski (II tom), Jan Rybkowski, Stanisław Lenartowicz, Marek Piwowski, Feliks Falk, Ryszard Bugajski, Radosław Piwowarski, Robert Gliński, Lech Majewski, Krzysztof Krauze (III tom). Ksiązki zawierają zarówno rozbudowane eseje, jak i teksty „sprawozdawcze”. Zdaniem recenzenta skłaniają one do refleksji nad stanem i sposobem uprawiania historii polskiego kina.
Słowa kluczowe:
Grażyna Stachówna, Bogusław Zmudziński, Joanna Wojnicka, kino polskie, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Zwierzchowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego Polska
Filmoznawca, profesor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i Wyższej Szkoły Humanistyczno- Ekonomicznej w Łodzi. Ostatnio opublikował: Piękny sen pedagoga. Literackie i filmowe portrety Świata edukacji (2005), Pęknięty monolit. Kontesty polskiego kina socrealistycznego (2005), Spektakl i ideologia. Szkice o filmowych wyobrażeniach śmierci heroicznej (2006), Zezowate szczęście (2006), red. nacz. „Bloku. Międzynarodowego Pisma Poświęconego Kulturze Stalinowskiej i Poststalinowskiej”.
Statystyki
Abstract views: 51PDF downloads: 10
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Piotr Zwierzchowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Zwierzchowski, Czy „Sąsiedzi” opowiadają o sąsiadach? Filmowa wizja bydgoskiego września 1939 , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Piotr Zwierzchowski, Adaptacja i problem autorstwa w kinie socrealistycznym , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Piotr Zwierzchowski, Smutek wiecznego życia. Filmowe wyobrażenia mitu o nieśmiertelności , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film
- Piotr Zwierzchowski, Najbardziej przerażająca jest bezsilność, czyli „Dług” i „Funny Games” , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje