Zemsta Jokera i pasożytów

Marcin Giżycki

mgizycki@hotmail.com
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych (Polska)
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205

Abstrakt

Joker (reż. Todd Phillips, 2019) i Parasite (reż. Bong Joon-ho, 2019), zdobywcy głównych nagród w Cannes i Wenecji w 2019 r., różnym językiem mówią o rosnącej rebelii wykluczonych. Nie jest to cichy bunt mas opisywany przez Ortegę y Gasseta, polegający na biernym oporze wobec możliwych zmian, burzących status quo klasy średniej, tylko aktywny, często niekontrolowany protest polegający na przejmowaniu przestrzeni publicznej i domaganiu się udziału w dystrybucji dóbr zarezerwowanych dla bogatych. Ale Parasite subtelnie ostrzega przed jeszcze jednym czynnikiem, który już w niedalekiej przyszłości może przyspieszyć ten proces rosnącego niezadowolenia tłumu: ociepleniem klimatu. Gwałtowna ulewa dwukrotnie wpływa na bieg wydarzeń w filmie. Artyści nas ostrzegają!


Słowa kluczowe:

klasa średnia, dystrybucja dóbr, rebelia wykluczonych, globalne ocieplenie

Bendyk E., Bunt Jokera, „Polityka” 2019, no 48.
  Google Scholar

Chodak J., Okupacja przestrzeni publicznej jako taktyka współczesnych ruchów społecznych, „Przestrzeń Społeczna” 2016, no 1 (11).
  Google Scholar

Greitemeyer T., C. Sagioglou, Increasing Wealth Inequality May Increase Interpersonal Hostility: The Relationship Between Personal Relative Deprivation and Aggression, „The Journal of Social Psychology” 2017, no 6.
DOI: https://doi.org/10.1080/00224545.2017.1288078   Google Scholar

Iranzo A., A. Farné, Occupy Movement in the Media, „Peace Review: A Journal of Social Justice”, 2013, no 23.
DOI: https://doi.org/10.1080/10402659.2013.816563   Google Scholar

Ortega y Gasset J., Bunt mas i inne pisma socjologiczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.
  Google Scholar

Parker R., „Joker” Proves No Laughing Matter for Warner Bros. Marketing, „The Hollywood Reporter”. 2.10.2019.
  Google Scholar

Robinson T., Love It or Hate It, The „Joker” Movie Presents a Tempting Fantasy, „The Verge”, 4.10.2019, https://www.theverge.com/2019/10/4/20899422/joker-movie-review-todd-phillips-joaquin-phoenix-incel-violence-dc-comics-batman.
  Google Scholar

Scott A. O., „Joker” Review: Are You Kidding Me?, „The New York Times”, 10.04.2019, no 58470.
  Google Scholar

Vonnegut K., Pianola, Książka i Wiedza, Warszawa 1977.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2019) „Zemsta Jokera i pasożytów”, Kwartalnik Filmowy, (108), s. 315–318. doi: 10.36744/kf.202.

Autorzy

Marcin Giżycki 
mgizycki@hotmail.com
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych Polska
https://orcid.org/0000-0001-7525-0205

Krytyk i historyk sztuki; autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA, profesor w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie. Opublikował m.in. Nie tylko Disney – rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 405
PDF downloads: 290


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.