“Visual documents” in Writings on Cinema and in Filmmaking in Poland Before 1927

Małgorzata Radkiewicz

m.radkiewicz@uj.edu.pl
Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810

Abstract

The first decade of the Polish cinema following the country’s regaining of independence in 1918 is marked by intensive discussions about the roles and functions of the national film industry. Many academics (from Polish studies, philosophy) and film critics addressed the issue of documentary filmmaking and the relation between the film image and reality. Theoretical reflections were accompanied by practical comments and pieces of advice on how to use documentaries for the purposes of political propaganda, education, popularization of Polish history, heritage and present development. Tracing these motifs in the writings on films of that time makes it possible to reconstruct a way of thinking about the medium as providing “visual documents” performing cognitive, educational, or propaganda functions. The year 1927 seems to be significant for two reasons; as the end of the decade of independent Poland and as the time when the sound era of cinema was about to start, and the silent film poetics of representation was going to change.


Keywords:

documentary, film theory, propaganda, national cinema, interwar period

[b. a.] (1921). [brak tytułu]. Kurier Poranny, (72). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/5216
  Google Scholar

[b. a.] (1927). Jak kręcę film? „ABC” u reżysera Szaro. ABC, (279). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
  Google Scholar

[b. a.] (1927). [brak tytułu]. Comoedia, (32-33). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
  Google Scholar

[b. a.] (1927). [brak tytułu]. Kino dla Wszystkich, (52). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
  Google Scholar

[b. a.] (1927). [brak tytułu]. ABC, (286). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
  Google Scholar

[b. a.] (1927). Zew morza. Ilustrowany Tygodnik Polski, (37). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
  Google Scholar

Andrew, D. J. (1995). Główne teorie filmu. Wprowadzenie (tłum. A. Kołodyński). Łódź: PWSFTviT. (Publikacja oryginału: 1976).
  Google Scholar

Bocheńska, J. (1974). Polska myśl filmowa do roku 1939. Wrocław: Ossolineum.
  Google Scholar

B-ski, M. (1927). Jak się tworzy pierwszy polski film morski?. Kino Dla Wszystkich, (47). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
  Google Scholar

Bystroń, J. S. (1975). Socjologia kina. W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
  Google Scholar

Dąbrowski, T. (1975). O sztuce kinoteatru. W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
  Google Scholar

Helman, A. (1992). Co to jest kino?. Kraków: Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego (Skrypty uczelniane nr 670).
  Google Scholar

Hendrykowska, M. (2020). Film w budowaniu polskiej tożsamości. Pierwsze lata niepodległości 1919-1924. W: M. Guzek, P. Zwierzchowski (red.), 1918 – kino polskie wobec odzyskania niepodległości. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  Google Scholar

Irzykowski, K. (1975). Śmierć kinematografu?. W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
  Google Scholar

Irzykowski, K. (1977). X Muza. Zagadnienia estetyczne kina. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
  Google Scholar

L. B. (1927). [brak tytułu]. Kurier Warszawski, (228). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
  Google Scholar

Matuszewski, B. (1975). Nowe źródło historii (tłum. B. Michałek). W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
  Google Scholar

Radkiewicz, M. (2014). Kobiety czasu Wielkiej Wojny w fotografii. Herito: Dziedzictwo, Kultura, Współczesność, (16), ss. 92-103.
  Google Scholar

Radkiewicz, M. (2020). Z kamerą na pierwszej linii. W: Fotorelacje. Wojna 1920 (katalog wystawy). Warszawa: Muzeum Narodowe.
  Google Scholar

Rutkowska, T. (2015). Szaleńcy i żołnierze nieznani. Kwartalnik Filmowy, (92), ss. 6-21.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.2261   Google Scholar

Stępowski, M. (2012). Pierwiastki propagandy państwowej w filmach polskich. Z powodu obrazu pt. „D’Elmoro – walka o skarby”. W: L. Gierszewska (red.), Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje. Kraków: Księgarnia Akademicka.
  Google Scholar

Włast, A. (2017). Dziesiąta Muza (Impresje). Felietony filmowe z lat 1923-1924 (red. W. Świdziński). Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
  Google Scholar

Zahorska, S. (1975). Zagadnienia formalne filmu. W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
  Google Scholar


Published
2020-12-31

Cited by

Radkiewicz, M. (2020) “‘Visual documents’ in Writings on Cinema and in Filmmaking in Poland Before 1927 ”, Kwartalnik Filmowy, (112), pp. 150–160. doi: 10.36744/kf.528.

Authors

Małgorzata Radkiewicz 
m.radkiewicz@uj.edu.pl
Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810

Associate Professor at the Institute of Audiovisual Arts at the Jagiellonian University (Kraków, Poland). Her research concerns contemporary cinema, gender, and women’s work in the areas of film, photography, and the arts. She published a book about women filmmakers (2001), and another one on Polish cinema of the 1990s (2006). In her book Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek [Female Gaze: Film Theory and Practice of Women Directors and Artists] (2010), she addresses women’s cinema and art in terms of feminist theory. In Oblicza kina queer [Faces of Queer Cinema] (2014), she analyses selected films dealing with queerness, sexuality and gender. Her latest book, Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939 [Women Modernists on Cinema: Women in Polish Film Criticism 1918-1939] (2016), presents Polish female film critics of the 1920s and 1930s, quoting original articles and archive materials.



Statistics

Abstract views: 289
PDF downloads: 284


License

Copyright (c) 2020 Małgorzata Radkiewicz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.