“Visual documents” in Writings on Cinema and in Filmmaking in Poland Before 1927
Małgorzata Radkiewicz
m.radkiewicz@uj.edu.plJagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810
Abstract
The first decade of the Polish cinema following the country’s regaining of independence in 1918 is marked by intensive discussions about the roles and functions of the national film industry. Many academics (from Polish studies, philosophy) and film critics addressed the issue of documentary filmmaking and the relation between the film image and reality. Theoretical reflections were accompanied by practical comments and pieces of advice on how to use documentaries for the purposes of political propaganda, education, popularization of Polish history, heritage and present development. Tracing these motifs in the writings on films of that time makes it possible to reconstruct a way of thinking about the medium as providing “visual documents” performing cognitive, educational, or propaganda functions. The year 1927 seems to be significant for two reasons; as the end of the decade of independent Poland and as the time when the sound era of cinema was about to start, and the silent film poetics of representation was going to change.
Keywords:
documentary, film theory, propaganda, national cinema, interwar periodReferences
[b. a.] (1921). [brak tytułu]. Kurier Poranny, (72). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/5216
Google Scholar
[b. a.] (1927). Jak kręcę film? „ABC” u reżysera Szaro. ABC, (279). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
Google Scholar
[b. a.] (1927). [brak tytułu]. Comoedia, (32-33). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
Google Scholar
[b. a.] (1927). [brak tytułu]. Kino dla Wszystkich, (52). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
Google Scholar
[b. a.] (1927). [brak tytułu]. ABC, (286). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
Google Scholar
[b. a.] (1927). Zew morza. Ilustrowany Tygodnik Polski, (37). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
Google Scholar
Andrew, D. J. (1995). Główne teorie filmu. Wprowadzenie (tłum. A. Kołodyński). Łódź: PWSFTviT. (Publikacja oryginału: 1976).
Google Scholar
Bocheńska, J. (1974). Polska myśl filmowa do roku 1939. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
B-ski, M. (1927). Jak się tworzy pierwszy polski film morski?. Kino Dla Wszystkich, (47). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
Google Scholar
Bystroń, J. S. (1975). Socjologia kina. W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Dąbrowski, T. (1975). O sztuce kinoteatru. W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Helman, A. (1992). Co to jest kino?. Kraków: Nakładem Uniwersytetu Jagiellońskiego (Skrypty uczelniane nr 670).
Google Scholar
Hendrykowska, M. (2020). Film w budowaniu polskiej tożsamości. Pierwsze lata niepodległości 1919-1924. W: M. Guzek, P. Zwierzchowski (red.), 1918 – kino polskie wobec odzyskania niepodległości. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Google Scholar
Irzykowski, K. (1975). Śmierć kinematografu?. W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Irzykowski, K. (1977). X Muza. Zagadnienia estetyczne kina. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
L. B. (1927). [brak tytułu]. Kurier Warszawski, (228). http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/9992
Google Scholar
Matuszewski, B. (1975). Nowe źródło historii (tłum. B. Michałek). W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Radkiewicz, M. (2014). Kobiety czasu Wielkiej Wojny w fotografii. Herito: Dziedzictwo, Kultura, Współczesność, (16), ss. 92-103.
Google Scholar
Radkiewicz, M. (2020). Z kamerą na pierwszej linii. W: Fotorelacje. Wojna 1920 (katalog wystawy). Warszawa: Muzeum Narodowe.
Google Scholar
Rutkowska, T. (2015). Szaleńcy i żołnierze nieznani. Kwartalnik Filmowy, (92), ss. 6-21.
DOI: https://doi.org/10.36744/kf.2261
Google Scholar
Stępowski, M. (2012). Pierwiastki propagandy państwowej w filmach polskich. Z powodu obrazu pt. „D’Elmoro – walka o skarby”. W: L. Gierszewska (red.), Polski film fabularny 1918-1939. Recenzje. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Włast, A. (2017). Dziesiąta Muza (Impresje). Felietony filmowe z lat 1923-1924 (red. W. Świdziński). Warszawa: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk.
Google Scholar
Zahorska, S. (1975). Zagadnienia formalne filmu. W: J. Bocheńska (red.), Polska myśl filmowa. Antologia tekstów z lat 1898-1939. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Authors
Małgorzata Radkiewiczm.radkiewicz@uj.edu.pl
Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0001-6387-0810
Associate Professor at the Institute of Audiovisual Arts at the Jagiellonian University (Kraków, Poland). Her research concerns contemporary cinema, gender, and women’s work in the areas of film, photography, and the arts. She published a book about women filmmakers (2001), and another one on Polish cinema of the 1990s (2006). In her book Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek [Female Gaze: Film Theory and Practice of Women Directors and Artists] (2010), she addresses women’s cinema and art in terms of feminist theory. In Oblicza kina queer [Faces of Queer Cinema] (2014), she analyses selected films dealing with queerness, sexuality and gender. Her latest book, Modernistki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939 [Women Modernists on Cinema: Women in Polish Film Criticism 1918-1939] (2016), presents Polish female film critics of the 1920s and 1930s, quoting original articles and archive materials.
Statistics
Abstract views: 289PDF downloads: 284
License
Copyright (c) 2020 Małgorzata Radkiewicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Małgorzata Radkiewicz, Migratory Cinema “On the Road” , Kwartalnik Filmowy: No. 107 (2019): Journey, (E)migration, Pilgrimage
- Małgorzata Radkiewicz, Home as a „Matter in Process” in Films and Artistic Projects , Kwartalnik Filmowy: No. 110 (2020): Beyond Human Being
- Małgorzata Radkiewicz, A Film Record of the Arab Spring , Kwartalnik Filmowy: No. 105-106 (2019): Cinema and Political Transformation
- Małgorzata Radkiewicz, From an Avant-garde Perspective: Film Form in the Writings and Films of Germaine Dulac , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film
- Małgorzata Radkiewicz, Andrzej Włast’s Film Impressions , Kwartalnik Filmowy: No. 107 (2019): Journey, (E)migration, Pilgrimage
- Małgorzata Radkiewicz, Film Landscapes of the Anthropocene Era: Exploration, Exploitation, Existence , Kwartalnik Filmowy: No. 122 (2023): Landscapes, Panoramas, Territories
- Małgorzata Radkiewicz, “Narration Wars”: Andrzej Wajda’s “Wałęsa. Man of Hope” and Herstory of Solidarity , Kwartalnik Filmowy: No. 92 (2015): Polish Cinema and Politics
- Małgorzata Radkiewicz, Cinematic “Imaginative Mobility” – Kathryn Bigelow’s “Point Break” and Its Remake by Ericson Core , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Małgorzata Radkiewicz, Artistic and Film Images of Contemporary Eastern Europe from Gender Perspective , Kwartalnik Filmowy: No. 85 (2014): Film and Media – the Past and the Future