Marilyn Monroe 1962

Grzegorz Piotrowski

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Gdańsk (Poland)

Karol Szymański


University of Gdańsk (Poland)

Abstract

In Marilyn Monroe’s film creations from the second half of the 1950s, and especially the beginnings of the 1960s, and particularly in the change in her physical appearance, as well as in the steps she took in order to change her status, the authors see the symptoms of the process of the star-marionette freeing herself from the domination of rules and expectations of the “hegemons of the Hollywood spectacle”. Using the example of Monroe’s last, unfinished film Something’s Got to Give and her photo sessions from 1962 - Bert Stern’s from the “Vogue” and George Barris’ for “Cosmopolitan”, the authors analyse the way in which Monroe reached for creative (and feminine) autonomy through changing the way she used her mature, marked with age and experience body as means of artistic expression. In 1962 there is a marked shift from Marilyn Monroe as a star and a sex symbol, a metaphor or an idea towards Marilyn Monroe as a mature and inde­pendent woman and actress, a real, physical person with a real body, an Event.


Keywords:

Marilyn Monroe, Hollywood, body, actress

Aslan, Odette. 1978. Aktor XX wieku. Ewolucja techniki. Zagadnienia etyki. Przeł. M. O. Bieńka. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Bablet, Denis. 1980. Rewolucje sceniczne XX wieku. Tłum. Z. Strzelecki i K. Mazur. Warszawa: PIW.
  Google Scholar

Barris, George. 2003. Marilyn. Her Life in Her Own Words. Marilyn Monroe’s Revealing Last Words and Photographs. New York: Citadel Press.
  Google Scholar

Barthes, Roland. 2008. Mitologie. Przeł. A. Dziadek. Wstępem opatrzył K. Kłosiński. Warszawa: Aletheia.
  Google Scholar

Bordwell, David. 1995. Procesy poznawcze a rozumienie. Widzenie i zapominanie w „Mildred Pierce”. „Kwartalnik Filmowy” 11.
  Google Scholar

Brook, Peter. 1997. Nie ma sekretów. Myśli o aktorstwie i teatrze. Przeł. I. Libucha i M. Orski. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna.
  Google Scholar

Brossard, Pierre. 1980. Szkic do portretu aktora. Tłum. E. Niewczas. „Kino” 9.
  Google Scholar

Capote, Truman. 1982. Psy szczekają. Opowiadania. Tłum. B. Zieliński. Warszawa: Czytelnik.
  Google Scholar

Cegiełkówna, Iwona. 1993. Kobieta pod presją – Marilyn Monroe w „Przystanku autobusowym”. „Iluzjon. Kwartalnik Filmoteki Polskiej” 3-4.
  Google Scholar

Crown, Lawrence. 1987. Marilyn at Twentieth Century Fox. London: Comet.
  Google Scholar

Dyer, Richard. 2004. Heavenly Bodies. Film Stars and Society. London: Routledge.
  Google Scholar

Fischer-Lichte, Erika. 2008. Estetyka performatywności. Tłum. M. Borowski, M. Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.
  Google Scholar

Hendrykowski, Marek. 1980. Współczesne aktorstwo filmowe. „Kino” 9.
  Google Scholar

Jackiewicz, Aleksander. 1983. Gwiazdozbiór. Warszawa: Wydawnictwa Radia i Telewizji.
  Google Scholar

Klecel, Marek. 1980. O aktorstwie. „Kino” 9.
  Google Scholar

Łotman, Jurij. 1983. Semiotyka filmu. Tłum. J. Faryno, T. Miczka. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Madej, Alina. 1994. Człowiek wyrazisty. „Kwartalnik Filmowy” 5.
  Google Scholar

Monroe, Marilyn. 2010. Fragments. Poems, Intimate Notes, Letters. Ed. by S. Buchtal and B. Comment. London: HarperCollins Publishers.
  Google Scholar

Morin, Edgar. 1972. Les stars. Paris: Éditions du Seuil.
  Google Scholar

Nickens, Christopher, Zeno, George. 2012. Marilyn in Fashion. The Enduring Influence of Marilyn Monroe. Philadelphia: Running Press.
  Google Scholar

Piotrowski, Grzegorz. 2007. Pre-teksty. Myśli czytelnika i widza. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  Google Scholar

Piotrowski, Grzegorz, Szymański, Karol. 2011. Jak Pani nie wstyd (tak śpiewać)! Spektakl piosenki Anny Prucnal. W: Potkański, Jan, Pruszczyński, Robert (red.). Spojrzenie – spektakl – wstyd. Warszawa: Elipsa.
  Google Scholar

Skrzypczak, Piotr. 2002. Od pantomimy do Metody. Uwagi o ewolucji warsztatu aktora filmowego. „Kwartalnik Filmowy” 37-38.
  Google Scholar

Spoto, Donald. 1997. Marilyn Monroe. Biografia. Tłum. M. Cendrowska. Warszawa: Prima.
  Google Scholar

Stachówna, Grażyna. 1986. Aktor filmowy i czas. „Iluzjon. Kwartalnik Filmoteki Polskiej” 3.
  Google Scholar

Stern, Bert, Monroe, Marilyn. 1982. The Complete Last Sitting. 2568 Photographien. München: Schirmer/Mosel.
  Google Scholar

Stern, Bert, Monroe, Marilyn. 1993. The Last Sitting. 101 Selected Photographs. Introduced by D. Dreier. London: Schirmer Art Books.
  Google Scholar

Tabęcki, Jacek. 1985. Marilyn Monroe: ja im pokażę. „Iluzjon. Kwartalnik Filmoteki Polskiej” 3.
  Google Scholar

Thompson, Dawid. 1978. Spojrzenie na twarz aktora. Tłum. A. Bogobowicz. „Film na Świecie” 12.
  Google Scholar

Wills, David, Schmidt, Stephen. 2011. Metamorfozy Marilyn Monroe. Tłum. D. Żukowski. Kraków: Znak.
  Google Scholar

Wolfe, Donald H. 2007. The Assassination of Marilyn Monroe. London: Sphere.
  Google Scholar


Published
2013-12-31

Cited by

Piotrowski, G. and Szymański, K. (2013) “Marilyn Monroe 1962”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), pp. 36–58. doi: 10.36744/kf.2682.

Authors

Grzegorz Piotrowski 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Gdańsk Poland

Adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego i wy­kładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku; opu­blikował m.in. monografię Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkie­wicza (2010).


Authors

Karol Szymański 

University of Gdańsk Poland

Absolwent historii na Kato­lickim Uniwersytecie Lubelskim i finansów na Uniwersytecie Gdańskim. Zajmuje się pisaniem o filmie i krytyką artystyczną (artykuły w pracy zbiorowej Spojrzenie - spektakl - wstyd, 2011 oraz m.in. w „Studiach Filmoznawczych”, „Biuletynie Historii Sztuki”, „Odrze”, „Ruchu Muzycznym”, „Więzi”, „Przeglądzie Papierniczym”). Pasjonat Czechosłowackiej Nowej Fali i polskiej szkoły plakatu filmowego.



Statistics

Abstract views: 1
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2013 Grzegorz Piotrowski, Karol Szymański

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.


Most read articles by the same author(s)