Marilyn Monroe 1962
Grzegorz Piotrowski
kwartalnik.filmowy@ispan.plUniversity of Gdańsk (Poland)
Karol Szymański
University of Gdańsk (Poland)
Abstract
In Marilyn Monroe’s film creations from the second half of the 1950s, and especially the beginnings of the 1960s, and particularly in the change in her physical appearance, as well as in the steps she took in order to change her status, the authors see the symptoms of the process of the star-marionette freeing herself from the domination of rules and expectations of the “hegemons of the Hollywood spectacle”. Using the example of Monroe’s last, unfinished film Something’s Got to Give and her photo sessions from 1962 - Bert Stern’s from the “Vogue” and George Barris’ for “Cosmopolitan”, the authors analyse the way in which Monroe reached for creative (and feminine) autonomy through changing the way she used her mature, marked with age and experience body as means of artistic expression. In 1962 there is a marked shift from Marilyn Monroe as a star and a sex symbol, a metaphor or an idea towards Marilyn Monroe as a mature and independent woman and actress, a real, physical person with a real body, an Event.
Keywords:
Marilyn Monroe, Hollywood, body, actressReferences
Aslan, Odette. 1978. Aktor XX wieku. Ewolucja techniki. Zagadnienia etyki. Przeł. M. O. Bieńka. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Bablet, Denis. 1980. Rewolucje sceniczne XX wieku. Tłum. Z. Strzelecki i K. Mazur. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Barris, George. 2003. Marilyn. Her Life in Her Own Words. Marilyn Monroe’s Revealing Last Words and Photographs. New York: Citadel Press.
Google Scholar
Barthes, Roland. 2008. Mitologie. Przeł. A. Dziadek. Wstępem opatrzył K. Kłosiński. Warszawa: Aletheia.
Google Scholar
Bordwell, David. 1995. Procesy poznawcze a rozumienie. Widzenie i zapominanie w „Mildred Pierce”. „Kwartalnik Filmowy” 11.
Google Scholar
Brook, Peter. 1997. Nie ma sekretów. Myśli o aktorstwie i teatrze. Przeł. I. Libucha i M. Orski. Łódź: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna.
Google Scholar
Brossard, Pierre. 1980. Szkic do portretu aktora. Tłum. E. Niewczas. „Kino” 9.
Google Scholar
Capote, Truman. 1982. Psy szczekają. Opowiadania. Tłum. B. Zieliński. Warszawa: Czytelnik.
Google Scholar
Cegiełkówna, Iwona. 1993. Kobieta pod presją – Marilyn Monroe w „Przystanku autobusowym”. „Iluzjon. Kwartalnik Filmoteki Polskiej” 3-4.
Google Scholar
Crown, Lawrence. 1987. Marilyn at Twentieth Century Fox. London: Comet.
Google Scholar
Dyer, Richard. 2004. Heavenly Bodies. Film Stars and Society. London: Routledge.
Google Scholar
Fischer-Lichte, Erika. 2008. Estetyka performatywności. Tłum. M. Borowski, M. Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar
Hendrykowski, Marek. 1980. Współczesne aktorstwo filmowe. „Kino” 9.
Google Scholar
Jackiewicz, Aleksander. 1983. Gwiazdozbiór. Warszawa: Wydawnictwa Radia i Telewizji.
Google Scholar
Klecel, Marek. 1980. O aktorstwie. „Kino” 9.
Google Scholar
Łotman, Jurij. 1983. Semiotyka filmu. Tłum. J. Faryno, T. Miczka. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Madej, Alina. 1994. Człowiek wyrazisty. „Kwartalnik Filmowy” 5.
Google Scholar
Monroe, Marilyn. 2010. Fragments. Poems, Intimate Notes, Letters. Ed. by S. Buchtal and B. Comment. London: HarperCollins Publishers.
Google Scholar
Morin, Edgar. 1972. Les stars. Paris: Éditions du Seuil.
Google Scholar
Nickens, Christopher, Zeno, George. 2012. Marilyn in Fashion. The Enduring Influence of Marilyn Monroe. Philadelphia: Running Press.
Google Scholar
Piotrowski, Grzegorz. 2007. Pre-teksty. Myśli czytelnika i widza. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Piotrowski, Grzegorz, Szymański, Karol. 2011. Jak Pani nie wstyd (tak śpiewać)! Spektakl piosenki Anny Prucnal. W: Potkański, Jan, Pruszczyński, Robert (red.). Spojrzenie – spektakl – wstyd. Warszawa: Elipsa.
Google Scholar
Skrzypczak, Piotr. 2002. Od pantomimy do Metody. Uwagi o ewolucji warsztatu aktora filmowego. „Kwartalnik Filmowy” 37-38.
Google Scholar
Spoto, Donald. 1997. Marilyn Monroe. Biografia. Tłum. M. Cendrowska. Warszawa: Prima.
Google Scholar
Stachówna, Grażyna. 1986. Aktor filmowy i czas. „Iluzjon. Kwartalnik Filmoteki Polskiej” 3.
Google Scholar
Stern, Bert, Monroe, Marilyn. 1982. The Complete Last Sitting. 2568 Photographien. München: Schirmer/Mosel.
Google Scholar
Stern, Bert, Monroe, Marilyn. 1993. The Last Sitting. 101 Selected Photographs. Introduced by D. Dreier. London: Schirmer Art Books.
Google Scholar
Tabęcki, Jacek. 1985. Marilyn Monroe: ja im pokażę. „Iluzjon. Kwartalnik Filmoteki Polskiej” 3.
Google Scholar
Thompson, Dawid. 1978. Spojrzenie na twarz aktora. Tłum. A. Bogobowicz. „Film na Świecie” 12.
Google Scholar
Wills, David, Schmidt, Stephen. 2011. Metamorfozy Marilyn Monroe. Tłum. D. Żukowski. Kraków: Znak.
Google Scholar
Wolfe, Donald H. 2007. The Assassination of Marilyn Monroe. London: Sphere.
Google Scholar
Authors
Grzegorz Piotrowskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Gdańsk Poland
Adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego i wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku; opublikował m.in. monografię Fortepian ze Sławska. Muzyka w prozie fabularnej Jarosława Iwaszkiewicza (2010).
Authors
Karol SzymańskiUniversity of Gdańsk Poland
Absolwent historii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i finansów na Uniwersytecie Gdańskim. Zajmuje się pisaniem o filmie i krytyką artystyczną (artykuły w pracy zbiorowej Spojrzenie - spektakl - wstyd, 2011 oraz m.in. w „Studiach Filmoznawczych”, „Biuletynie Historii Sztuki”, „Odrze”, „Ruchu Muzycznym”, „Więzi”, „Przeglądzie Papierniczym”). Pasjonat Czechosłowackiej Nowej Fali i polskiej szkoły plakatu filmowego.
Statistics
Abstract views: 1PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2013 Grzegorz Piotrowski, Karol Szymański
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Grzegorz Piotrowski, Joyful Liaisons of Form and Content (Wakefield Poole’s “Boys in the Sand”) , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film
- Karol Szymański, Mass and Community in the Rhythm of Steps: A Counter-Analysis of Soviet and Czechoslovak Societies in Ivan Balaďa’s Films “Metrum” and “The Forest” , Kwartalnik Filmowy: No. 123 (2023): Pace and Rhythm
- Karol Szymański, Tarkovsky and Proust: “The Mirror” and “In Search of Lost Time” – “Something Else” but “One and the Same” , Kwartalnik Filmowy: No. 86 (2014): Dimensions of Time
- Karol Szymański, Psychological Ballet in a Specific Configuration of Power: On the Polish Reception of the “Carriage to Vienna” by Karel Kachyňa , Kwartalnik Filmowy: No. 101-102 (2018): European Cinema of 21st Century
- Karol Szymański, The Absent Present: Attempts to Returns to the Screen of the Duo Jiří Voskovec and Jan Werich After 1945 , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Grzegorz Piotrowski, Karol Szymański, Transnational and Therefore a Stranger? The Syndrome of Anna Prucnal’s Film Acting , Kwartalnik Filmowy: No. 95 (2016): Transnational Dimension of Polish Cinema
- Grzegorz Piotrowski, The Beacon of Child’s Imagination , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics
- Grzegorz Piotrowski, “Ma dissidence”: Anna Prucnal’s Art of Song , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture
- Grzegorz Piotrowski, Juraj Herz’s Method for Styling Reality: The Case of “Morgiana” , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics